Economic Valuation of Recreational Utilization of Chiang Khan Walking Street According to the Tourist Satisfaction Approach มูลค่าทางเศรษฐศาสตร์ของการใช้ประโยชน์เชิงนันทนาการของถนนคนเดินเชียงคาน ตามแนวทางความพึงพอใจของนักท่องเที่ยว

Main Article Content

Akarapong Untong
Kansinee Guntawongwan

Abstract

บทคัดย่อ
บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินมูลค่าทางเศรษฐศาสตร์ของการใช้ประโยชน์เชิงนันทนาการของถนนคนเดินเชียงคาน โดยประยุกต์ใช้แนวทางความพึงพอใจของนักท่องเที่ยว (Tourists’ Satisfaction Approach: TSA) ในการพัฒนาแบบจำลองปัจจัยที่อธิบายความพึงพอใจของผู้เยี่ยมเยือน และประยุกต์ใช้วิธีกำลังสองน้อยที่สุดที่มีการ Robust Standard Errors ประมาณค่าสัมประสิทธิ์จากข้อมูลการสัมภาษณ์ผู้เยี่ยมเยือนด้วยแบบสอบถามจำนวน 297 ตัวอย่าง ผลการศึกษาพบว่า กิจกรรมการเดินเยี่ยมชมหรือซื้อของในถนนคนเดินมีราคาเงา 2,400 บาทต่อคนต่อทริป และมีมูลค่าทางเศรษฐศาสตร์ของการใช้ประโยชน์เชิงนันทนาการประมาณ 4.63 พันล้านบาท ส่วนกิจกรรมการเยี่ยมชมสถานที่ท่องเที่ยวของชุมชนมีราคาเงา 2,100 บาทต่อคนต่อทริป และมีมูลค่าทางเศรษฐศาสตร์ของการใช้ประโยชน์เชิงนันทนาการประมาณ 1.47 พันล้านบาท ทั้งสองกิจกรรมมีมูลค่าทางเศรษฐศาสตร์ของการใช้ประโยชน์เชิงนันทนาการรวมกันประมาณ 6.10 พันล้านบาท จากราคาเงาที่ประเมินได้ สะท้อนให้เห็นถึงมูลค่าที่ผู้เยี่ยมเยือนยินดีจ่ายให้กับการใช้ประโยชน์เชิงนันทนาการจากกิจกรรมทั้งสองของถนนคนเดินเชียงคาน ดังนั้น หน่วยงานท้องถิ่นที่ดูแลถนนคนเดินเชียงคานสามารถนำราคาเงาที่ประเมินได้ไปประกอบการกำหนดค่าธรรมเนียมการใช้ประโยชน์เชิงนันทนาการจากผู้เยี่ยมเยือน เพื่อนำเงินดังกล่าวมาดูแลในเรื่องของการพัฒนา ความปลอดภัย การจัดการขยะ และอื่นๆ ที่จะทำให้เกิดการใช้ประโยชน์ถนนคนเดินเชียงคานที่นำไปสู่การท่องเที่ยวอย่างยั่งยืนในอนาคต


คำสำคัญ: มูลค่าทางเศรษฐศาสตร์ มูลค่าการใช้ประโยชน์เชิงนันทนาการ แนวทางความพึงพอใจของนักท่องเที่ยว


ABSTRACT
This article aims to assess the economic value of recreational utilization of Chiang Khan Walking Street. The tourists' satisfaction approach (TSA) is applied to develop a model of factors describing visitor satisfaction, while the least square method with robust standard error is applied to estimate the coefficients from visitor interviewing data from the questionnaire of 297 samples. Results of the study found that walking or shopping activities in Chiang Khan Walking Street has the shadow price about 2,400 baht per person per trip and has the economic value of recreational utilization around 4.63 billion baht. While the activities to visit tourist attractions in the community have a shadow price of 2,100 baht per person per trip and have an economic value of recreational utilization of approximately 1.47 billion baht. Both activities have a combined economic value of recreational utilization of approximately 6.10 billion baht. The estimated shadow price reflects the value that visitors are willing to pay for the recreational use of both activities of Chiang Khan Walking Street. Therefore, the local authorities responsible for the Chiang Khan Walking Street can use the estimated shadow price to determine the fees for recreational use from visitors. This money can be used to take care of the development, safety, waste management, etc. that will support the use of Chiang Khan Walking Street leading towards sustainable tourism in the future.


Keywords: Economic Value, Recreational Utilization Value, Tourists’ Satisfaction Approach


 


เอกสารอ้างอิง


เทศบาลตำบลเชียงคาน. (2564). แบบรายงานข้อมูลสถิติจำนวนนักท่องเที่ยวประจำปี. เชียงคาน: เทศบาลตำบลเชียงคาน. สืบค้นเมื่อ 21 มิถุนายน 2565 จาก http://www.chiangkhan.info/home


อัครพงศ์ อั้นทอง และกันต์สินี กันทะวงศ์วาร. (2564). เศรษฐศาสตร์การท่องเที่ยว. เชียงใหม่: คณะพัฒนาการท่องเที่ยว มหาวิทยาลัยแม่โจ้.


อัครพงศ์ อั้นทอง, กันต์สินี กันทะวงศ์วาร และณัฐพล อนันต์ธนาสาร. (2561). การรับรู้ของประชาชนต่อผลกระทบจากการพัฒนาการท่องเที่ยวในท้องถิ่น. เชียงใหม่: มูลนิธิสถาบันศึกษานโยบายสาธารณะ.


Ambrey, C. L., & Fleming, C. M. (2012). Valuing Australia’s Protected Areas: A Life Satisfaction Approach. Discussion Papers Economics, Griffith Business School.


Ambrey, C. L., Fleming, C. M., & Chan, A. Y. -C. (2014). Estimating the cost of air pollution in South East Queensland: An application of the life satisfaction non-market valuation approach. Ecological Economics, 97(January), 172-181.


Butler, R. W. (2011). Tourism Area Life Cycle. Oxford: Goodfellow Publishers Limited.


Carlsson, F., & Martinsson, P. (2003). Design techniques for stated preference methods in health economics. Health Economics, 12(4), 281-294.


Easterlin, R. A. (1974). Does economic growth improve the human lot? some empirical evidence. Nations & Households in Economic Growth, 89-125.


Fleming, C. M., & Ambrey, C. L. (2017). The life satisfaction approach to environmental valuation. Oxford Research Encyclopedias. Oxford: Oxford University Press.


Frey, B., Luechinger, S., & Stutzer, A. (2009). The life satisfaction approach to valuing public goods: the case of terrorism. Public Choice, 138(3/4), 317-345.


Frey, B., Luechinger, S., & Stutzer, A. (2010). The life satisfaction approach to environmental valuation. Annual Review of Resource Economic, 2(1), 139-160.


Gujarati, D. N., & Porter, D. C. (2009). Basic Econometrics. New York: McGraw-Hill/Irwin.


Hausman, J. (2012). Contingent valuation: form dubious to hopeless. Journal of Economic Perspectives, 26(4), 43-56.


Kahneman, D., & Sugden, R. (2005). Experienced utility as a standard of policy evaluation. Environmental and Resource Economics, 32(September), 161-185


Lian, H., & Wang, E. -D. (2017). Valuing air quality in tourism cities based on the tourist satisfaction approach. Proceedings of International Conference on Energy Development and Environmental Protection (EDEP 2017), 277-282.


Luechinger, S. (2009). Valuing air quality using the life satisfaction approach. The Economic Journal, 119(536), 482-515.


Murphy, J. J., Allen, P. G., Stevens, T. H., & Weatherhead, D. (2005). A meta-analysis of hypothetical bias in stated preference valuation. Environmental and Resource Economics, 30(March), 313-325.


Qiu, Y., Wang, E., Bu, Y., & Yu, Y. (2021). Valuing recreational fishery attributes, opportunities and associated activities in China form the tourists’ satisfaction perspectives. Marine Policy, 131(September), 1-10.


Schlápfer, F., & Fischhoff, B. (2012). Task familiarity and contextual cues predict hypothetical bias in a meta-analysis of stated preference studies. Ecological Economics, 81(September), 44-47.


Studenmund, A. H. (2006). Using Econometrics: A Practical Guide. 5th ed. Boston: Pearson Education, Inc.


Welsch, H. (2007). Environment and happiness: Valuation of air pollution using life satisfaction data. Ecological Economics, 58(4), 801-813.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
บทความวิจัย (Research Article)