INFLUENCE OF SERVICESCAPE ON THE RECURRENCE OF CAFÉ CUSTOMERS IN MUEANG DISTRICT, NAKHON RATCHASIMA PROVINCE

Authors

  • Phanumat Jongjadklang Faculty of Business Administration, Rajamangala University of Technology Isan
  • Phisara Aopimai Faculty of Business Administration, Rajamangala University of Technology Isan
  • Chatchai Inthasang Faculty of Business Administration, Rajamangala University of Technology Isan
  • Pongnarin Pitjatturat Faculty of Business Administration, Rajamangala University of Technology Isan

Keywords:

servicescape, customer recurrence, cafe

Abstract

The objectives of this research were to explore the influence of servicescape on the repurchase service of cafe customers in Mueang District, Nakhon Ratchasima Province. The data were collected by surveying 385 customers using the service in a café in Nakhon Ratchasima Province. The questionnaire was used as a research instrument. The content validity was determined by an expert, and Cronbach’s Alpha Coefficient test was used to determine the reliability. The values were between 0.844 - 0.945. In this study, multiple regression analysis was employed to analyze the relationships between servicescape and customer recurrence. Hypothetical test results showed that elements of the service landscape (decorative and amenity aspects) were found to have a significant and positive effect on the recurrence of café customers. In addition, the study suggests that cafe executives should fully understand that an accommodating environment and instilling feelings of satisfaction of their customers will more likely lead to a long-term relationship to retain customers and meet customer needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

กฤชศิยา อุนะพำนัก. (2559). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการใช้บริการและความพึงพอใจโดยรวมของลูกค้าที่มาใช้บริการภัตตาคารลอยน้าเรือริเวอร์ไซด์ (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

ชาญชัย พรมมิ. (2563). อิทธิพลของภูมิทัศน์การบริการและคุณภาพการบริการต่อความตั้งใจใช้บริการซ้ำของผู้ใช้บริการศูนย์หนังสือจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. วารสารการจัดการ มหาวิทยาลัยวลัยลักษณ์, 9(4), 88-97.

แบรนด์บุฟเฟ่ต์. (2565). 2020 ปีทองตลาดกาแฟในบ้าน. สืบค้นเมื่อ 11 มกราคม 2565, จาก https://www.brandbuffet.in.th/2020/10/3-factors-boosts-at-home-coffee-market/

ภคินี วัชรปรีดา, จินดา งามสุทธิ, และจุลสุชดา ศิริสม. (2556). ผลกระทบของภูมิทัศน์การบริการที่มีต่อการตอบสนองทางอารมณ์และการรับรู้ คุณภาพการบริการ ของลูกค้าชาวต่างชาติที่ใช้บริการโรงแรมประเภทบูทีค. วารสารมหาวิทยาลัยนครพนม, 3(2), 108-114.

มนัสนันท์ จันทร์เพ็ง. (2558). แนวทางการลดผลกระทบด้านลบจากการพัฒนาการท่องเที่ยวทางวัฒนธรรมประเภทย่านชุมชนเก่า กรณีศึกษา ชุมชนริมน้ำ อำเภอเชียงคาน จังหวัดเลย. Veridian E-journal, 8(2), 2932.

วรษา ธัญญวรรณ์. (2562). ภูมิทัศน์บริการและคุณภาพการบริการที่มีอิทธิพลต่อความพึงพอใจของผู้ใช้บริการที่พักแบบครบวงจรในเขตกรุงเทพมหานคร (วิทยานิพนธ์ปริญญาการจัดการมหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยมหิดล.

ศูนย์อัจฉริยะเพื่ออุตสาหกรรมอาหาร. (2565). ธุรกิจกาแฟในประเทศไทย. สืบค้นเมื่อ 5 มกราคม 2565, จาก http://fic.nfi.or.th/MarketOverviewDomesticDetail.php?id=319

สมสกุล นิรันดรไชย. (2554). พฤติกรรมการเลือกใช้บริการร้านกาแฟคั่วบดสแตนต์อโลน (Stand-Alone) ของผู้บริโภคในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ (รายงานการวิจัย). มหาวิทยาลัยแม่โจ้ เชียงใหม่.

สุวิมล ติรกานันท์. (2555). ระเบียบวิธีการวิจัยทางสังคมศาสตร์: แนวทางสู่การปฎิบัติ. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Bitner, M. J. (1992). Servicescapes: The impact of physical surroundings on customers and employees. Journal of Marketing, 56(2), 57-71.

Cochran, W. G. (1977). Sampling techniques (3rd ed). New York: John Wilay & Sons.

Cooper, D. R., & Schindler, P. S. (2006). Business research methods (9th ed). Boston, MA.: McGraw-Hill Irwin.

Demoulin, N., & Willems, K. (2019). Servicescape irritants and customer satisfaction: The moderating role of shopping motives and involvement. Journal of Business Research, 104, 295-306.

Dong, P., & Siu, N. Y. M. (2013). Servicescape elements, customer predispositions and service experience: The case of theme park visitors. Tourism Management, 36, 541-551.

Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., & Anderson, R.E. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective (7th ed.). Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Prentice-Hall.

Inthasang, C., Pimpan. S., & Khamphroh. A. (2019). The effect of servicescape on customer satisfaction. Journal of Southern Technology, 12(2), 193-204.

Kim, W. G., & Moon, Y. J., (2009). Customers’ cognitive, emotional, and actionable response to the servicescape: A test of the moderating effect of the restaurant type. International Journal of Hospitality Management, 28(1), 144–156.

Kitapci, O., Akdogan, C., & Dortyol, İ. T. (2014). The impact of service quality dimensions on patient satisfaction, repurchase intentions and word-of-mouth communication in the public healthcare industry. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 148, 161-169.

Lin, A. Y.-S., Huang, Y.-T., & Lin, M.-K. (2015). Customer-Based Brand Equity: The Evidence from China. Contemporary Management Research, 11, 75-94.

Namasivayam, K., & Lin, I. Y. (2008). The servicescape. In Handbook of Hospitality Operations and IT. New York: Elsevier Publishers.

Published

2022-12-27

Issue

Section

บทความวิจัย