การท่องเที่ยวเชิงศาสนา ความเชื่อของบุคคล การเรียนรู้ส่วนบุคคล และพฤติกรรมการท่องเที่ยว: หลักฐานเชิงประจักษ์จากนักท่องเที่ยวพระธาตุพนมในประเทศไทย

RELIGIOUS TOURISM, PERSONAL BELIEF, INDIVIDUAL LEARNING, AND TOURISM BEHAVIOR: EMPIRICAL EVIDENCE FROM PHRA THAT PHANOM TOURISTS IN THAILAND

Authors

  • พรหมภัสสร ชุณหบุญญทิพย์

Keywords:

การท่องเที่ยวเชิงศาสนา, ความเชื่อของบุคคล, การเรียนรู้ส่วนบุคคล, พฤติกรรมการท่องเที่ยว, นักท่องเที่ยวพระธาตุพนม

Abstract

บทคัดย่อ

การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทดสอบผลกระทบของการท่องเที่ยวเชิงศาสนา ความเชื่อของบุคคล และการเรียนรู้ส่วนบุคคลที่มีต่อพฤติกรรมการท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวพระธาตุพนมในประเทศไทย ซึ่งนักท่องเที่ยวพระธาตุพนมในประเทศไทย จำนวน 400 คนเป็นกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย และใช้การวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณเชิงชั้นในการทดสอบผลกระทบทางตรงและเชิงแทรก ผลลัพธ์การวิจัย พบว่า การท่องเที่ยวเชิงศาสนา ความเชื่อของบุคคล และการเรียนรู้ส่วนบุคคล มีผลกระทบที่สำคัญเชิงบวกต่อพฤติกรรมการท่องเที่ยว นอกจากนี้ ความเชื่อของบุคคลและการเรียนรู้ส่วนบุคคล  มีผลกระทบเชิงแทรกที่จำเป็นต่อความสัมพันธ์ระหว่างการท่องเที่ยวเชิงศาสนากับพฤติกรรมการท่องเที่ยว ดังนั้น การท่องเที่ยวเชิงศาสนามีบทบาทสำคัญที่มีอิทธิพลและผลกระทบ และสามารถชักจูงและจูงใจต่อพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวให้มาท่องเที่ยวและกราบไหว้สักการะพระธาตุพนมในประเทศไทย และความเชื่อของบุคคลและการเรียนรู้ส่วนบุคคลสามารถส่งเสริม สนับสนุน และผลักดันทั้งทางตรงและทางอ้อมให้นักท่องเที่ยวมาและกลับมาท่องเที่ยวและกราบไหว้สักการะพระธาตุพนมมากขึ้น ด้วยเหตุนี้ ผู้บริหารพระธาตุพนมในประเทศไทยและตัวแทนหน่วยงานราชการ สามารถส่งเสริมและยกระดับการท่องเที่ยวเชิงศาสนาให้มีความยั่งยืน โดยต้องบำรุงรักษา จัดการ และสร้างสรรค์คุณลักษณะ คุณประโยชน์ และคุณค่าของพระธาตุพนมให้เป็นอย่างดี เพื่อจูงใจและชักนำให้นักท่องเที่ยวในประเทศไทยและต่างประเทศให้มาและกลับมาท่องเที่ยวและกราบไหว้สักการะพระธาตุพนมอย่างต่อเนื่อง

คำสำคัญ: การท่องเที่ยวเชิงศาสนา  ความเชื่อของบุคคล  การเรียนรู้ส่วนบุคคล  พฤติกรรมการท่องเที่ยว  นักท่องเที่ยวพระธาตุพนม

 

Abstract

This study examines the effects of religious tourism, personal belief and individual learning on     the tourism behavior of Phra That Phanom tourists in Thailand. 400 Phra That Phanom tourists in Thailand are the samples of the study. Hierarchical multiple regression analysis was utilized to investigate the direct and moderating effects. The results indicate that religious tourism, personal belief and individual learning significantly and positively affect tourism behavior. In addition, both personal belief and individual learning have critical moderating effects on religious tourism-tourism behavior relationships. In summary, religious tourism plays a significant role in influencing, affecting, motivating, and persuading tourists’ behaviors to visit Phra That Phanom in Thailand. Moreover, personal belief and individual learning can, directly and indirectly, promote, support and advance tourists for visiting and revisiting Phra That Phanom. The results suggest that executives and other related government agencies can promote sustainable religious tourism of Phra That Phanom by maintaining, managing and creating the important characteristics, benefits and values that will help motivate and influence all tourists from Thailand and other regions to visit and revisit Phra That Phanom on a regular basis.  

Keywords: religious tourism, personal belief, individual learning, tourism behavior, Phra That Phanom tourists

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abu-Doleh, J. D., & Hammou, M. D. (2015). The Impact of psychological contract breach on organizational outcomes: The moderating role of personal beliefs. Journal of Competitiveness Studies, 23(1/2), 34-54.

Ahmad, A., Jamaludin, A., Zuraimi, N. S. M., & Valeri, M. (2021). Visit intention and destination image in post-Covid-19 crisis recovery. Current Issues in Tourism, 24(17), 2392-2397.

Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179–211.

Ariffin, S. K., Aun, T. L., & Salamzadeh, Y. (2018). How personal beliefs influence consumer attitude towards online advertising in Malaysia: To trust or not to trust? Global Business and Management Research: An International Journal, 10(1), 30-47.

Balbastre, F., Oltra, V., Martinex, J. E., & Moreno, M. (2003). Individual, group and organizational learning levels and three interactions. Management Review, 1(3), 253-267.

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis: A Global Perspective, 7th ed, New Jersey: Person Prentice Hall.

Heidari, A., Yazdani, H. R., Saghafi, F., & Jalilvand, M. R. (2021). A networking approach to analyzing religious tourism businesses: The case of Al-Atabat Al-Aliyat in Iraq. Journal of Islamic Marketing, 12(2), 427-450.

Jalilvand, M. R., & Semiei, N. (2012). The impact of electronic word of mouth on a tourism destination choice: Testing the Theory of Planned behavior (TPB). Internet Research, 22(5), 591-612.

Kartal, B., Tepeci, M., & Atli, H. (2015). Examining the religious tourism potential of Manisa, Turkey with a marketing perspective. Tourism Review, 70(3), 214-231.

Kline, D. A. (2012). The quaker journey and the framing of corporate and personal belief. Journal of the Society for Psychology Anthropology, 40(3), 277-296.

Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.

Kusemererwa, C., Munene, J. C., Laura, O. A., & Balunywa, J. W. (2020). Individual learning behavior: Do all its dimensions matter for self-employment practice among youths in Uganda? Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 14(3), 373-396.

Leri, I., & Theodoridis, P. (2021). How do personality traits affect visitor’s experience, emotional stimulation and behavior? The case of win tourism. Tourism Review, 76(5), 1013-1049.

Leong, Q., Karim, S. A., Awang, K. W., & Baker, A. Z. A. (2017). An integrated structural model of gastronomy tourists’ behavior. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 11(4), 573-592.

Mutonyi, B. R., Slatten, T., & Lien, G. (2020). Empowering leadership, work group cohesiveness, individual learning orientation, and individual innovative behavior in the public sector: Empirical
evidence from Norway. International Journal of Public Leadership, 16(2), 175-197.

Shepherd, R. (2010). The relationship between personal belief and inspection judgement. British Journal of Religious Education, 32(3), 215-227.

Shinde, K. A., (2015). Religious tourism and religious tolerance: Insights from pilgrimage sites in India. Tourism Review, 70(3), 179-196.

Tajeddini, K., & Ratten, V. (2020). The moderating effect of brand orientation on inter-firm market orientation and performance. Journal of Strategic Marketing, 28(3), 194-224.

Tickle, E. L., Brownlee, J., & Nailon, D. (2005). Personal epistemological beliefs and transformational leadership behaviors. Journal of Management Development, 24(8), 706-719.

Downloads

Published

2023-06-30

Issue

Section

บทความวิจัย