Development of Value Added Agricultural Community Product Learning Packages Using Mixed Method Research Approach
Main Article Content
Abstract
The objectives of this research were 1) to study the results of using a participatory action research to synthesize agricultural product learning packages in the community of farmers in Chachoengsao Province, 2) to create value added learning packages of agricultural products in Chachoengsao Province community, and 3) to study guidelines to create innovations for enhancing the competitiveness of agribusiness from community products for sustainable self-reliance of Chachoengsao Province. The target groups in the research were farmers, local people intellectuals, agricultural expert in rice production and processing representatives from relevant government agencies in Chachoengsao Province. The data were analyzed by 1) basic statistics such as percentage, mean (x̅), standard deviation (S.D.), and 2) content analysis for qualitative analysis. The research results were as follows:
1. The results of using a participatory process to synthesize agricultural product learning packages in the community of farmers found that farmers needed a knowledge set to create added value to expand products from "rice" to "rice flour" to be processed into community products in Chachoengsao Province, and the use of agricultural products in the herbal group for processing which led to food preservation to reduce household expenses.
2. The learning packages on creating value added of agricultural products in the Chachoengsao Province community consisting of 3 product groups: (1) bakery product, including Soft Riceberry Cookies with Mango Jam and Organic Rice Cookies (2) food product and food preservation, including Herbal Chili Paste and Organic Rice Meatballs, and (3) bath and skin care products, including Riceberry Milk Shower Cream. The results of the evaluation of the acceptance in overall average in acceptance was at a high level (x̅ = 4.40)
3. The guidelines to create innovations for enhancing the community agricultural products businesses competitiveness for self-reliance sustainability by adding product strengths into business value (Value Propositions). The local wisdom combined together with local community identity, in addition with the production process begin with selection of quality local ingredients, chemical free cultivation, should be delivered to consumers, as well as presenting stories (Story telling) by local people and under three distribution channels: (1) retail and wholesale at the storefronts, (2) out bound flea market and 3) call and online ordering channels. There should be regular product advertising at the points of sale.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏราชนครินทร์. (2562). โครงการบริการวิชาการเพื่อการบูรณาการพันธกิจสัมพันธ์เพื่อแก้ปัญหาความยากจนของประชากรในท้องถิ่นและพัฒนาผลิตภัณฑ์. คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏราชนครินทร์.
ณ พรรณ สินธุศิริ และคณะ. (2563). ช่องทางการจัดจำหน่ายสำหรับผลิตภัณฑ์แปรรูปข้าวอินทรีย์: กรณีศึกษาวิสาหกิจชุมชนข้าวหอมมะลินครคง จังหวัดนครราชสีมา. วารสารวิชาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา, 28(2), 82-107.
ทัศนีย์ อารมณ์เกลี้ยง . (2560). การวิจัยเพื่อพัฒนาและต่อยอดสินค้าเกษตรในชุมชนสู่ระบบอาหารปลอดภัยภายใต้ประชาคมเศรษฐกิจอาเซียน. สำนักงานคณะกรรมการวิจัยแห่งชาติ (วช.).
พรทิพย์ อ้นเกษม และคณะ. (2563). โครงการพัฒนาเชิงพื้นที่จำนวน 30 ตำบล. คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏราชนครินทร์.
พรพรรณ เกิดปราชญ์. (2563). แผนธุรกิจ Chic-Chom. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.
ยุพาพร รูปงาม. (2545). การรส่วนร่วมของข้าราชการสำนักงบประมาณในการปฏิรูป ระบบราชการ. ภาคนิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์.
รักษิต สุทธิพงษ์. (2559). เศรษฐศาสตร์การศึกษากับการพัฒนาคุณภาพการศึกษาไทย. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยพะเยา, 4(2), 2-15.
รัถยานภิศ รัชตะวรรณ และคณะ. (2561). กระบวนการมีส่วนร่วมของชุมชนในการพัฒนาสุขภาวะ. วารสารเทคโนโลยีภาคใต้, 11(1), 231-238.
สำนักส่งเสริมความเข้มแข็งชุมชน. (2559). คู่มือการจัดการความรู้ชุมชน. กรุงเทพฯ: กรมการพัฒนาชุมชน
Becker, G. (1964). Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education. National Bureau of Economic Research, Inc.
Bouneaw, J. (2007). The Participation in Research for Locally. Chiang Mai: Chiang Mai University.
Cohen, J. M., & Uphoff, N. T. (1980). Rural development Participation: Concept and Measures for Project Development committee Center for International Studies. Cornell University.
Creighton, J. L. (2005). The Public Participation Handbook: Making Better Decisions through Citizen Involvement. San Francisco: Jossey Bass.
Keith, D. D. (1972). Human behavior at work human relations and organization behavior. New York: McGraw-Hill.
Lucas Jr, R. E. (1988). On the mechanics of economic development. Journal of Monetary Economics, 22(1), 3–42.
Mankiw, N. G., Romer, D., & Weil, D. N. (1992). A contribution to the empirics of economic growth. The Quarterly Journal of Economics, 107(2), 407–437.
Mincer, J. A. (1974). Schooling, Experience, and Earnings. National Bureau of Economic Research
Romer, P.M. (1990). Endogenous technological change, Journal of Political Economy, 98(5, Part2), S71–S102.
Worapradit, S. (2010) . Community Participation Division of Information Technology Office of the Non- Formal and Informal Education Trat Province. Trat: Office of the Non-Formal and Informal Education Trat Province.