Service Quality and Accounting Efficiency Affecting to Loyalty Using Accounting Office Services of Small and Medium Enterprises (SMEs) in Nakhon Pathom Province
Main Article Content
Abstract
This research study examines the service quality and accounting efficiency that affect loyalty in using accounting office services of small and medium-sized enterprises (SMEs) in Nakhon Pathom Province. The sample group consists of 390 SME operators in Nakhon Pathom province, and a questionnaire was used as the data collection tool. The statistical methods used for data analysis include descriptive statistics, such as mean and standard deviation, and inferential statistics, which involve multiple regression analysis and Pearson’s correlation coefficient analysis at a statistical significance level of 0.05.
The results revealed the quality of service that significantly affects client loyalty to accounting services are in five areas: 1) Tangibility, 2) Reliability, 3) Responsiveness, 4) Assurance, and 5) Empathy. Additionally, the efficiency of accounting practices influences loyalty in three areas: 1) Relevance, 2) Faithful Representation, and 3) Verifiability also affects customer loyalty in accounting firm services. Therefore, accounting offices and related agencies should prioritize both the quality of service and the efficiency of accounting practices in order to develop appropriate management models, strategic plans, and service delivery methods. This will also contribute to enhancing the competency of accounting professionals and improving their overall quality.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
กรมพัฒนาธุรกิจการค้า. (2567). ข้อมูลนิติบุคคลที่ดำเนินการในปัจจุบัน. สืบค้นเมื่อ 5 พฤศจิกายน 2567 จาก https://datawarehouse.dbd.go.th/area/overview
จตุรภัทร วงศ์สิริสถาพร. (2561). ผลกระทบคุณภาพการบริการของสำนักงานบัญชีคุณภาพในภาคเหนือของประเทศไทยที่มีต่อความภักดีของลูกค้า ตัวแปรกลางความพึงพอใจของลูกค้า. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏพิบูลย์สงคราม, 12(2), 644-662.
จักรพงษ์ สังข์ขาว และถนอมศักดิ์ สุวรรณน้อย. (2566). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อระดับความพึงพอใจและความภักดีต่อสำนักงานบัญชีในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยนครพนม, 13(3), 217-231
ชลิดา ลิ้นจี่ และคณะ. (2566). คุณภาพการให้บริการด้านบัญชีที่ส่งผลต่อความสำเร็จของสำนักงานบัญชีในประเทศไทย. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเอเชียอาคเนย์, 7(1), 66-78.
ดลพร ธนโรจโภคิน, ธีรวัตร ภูระธีรานรัชต์ และอุบลวรรณ สุวรรณภูสิทธิ์. (2567). คุณลักษณะธุรกิจสำนักงานบัญชีที่ส่งผลต่อความจงรักภักดีของผู้ใช้บริการในจังหวัดสุรินทร์. วารสารวิจัยวิทยาการจัดการ มหาวิทยาลัยราชภัฏสุรินทร์, 8(1), 139-148
ธานินทร์ ศิลป์จารุ. (2563). การวิจัยและวิเคราะห์ข้อมูลทางสถิติด้วย SPSS และ AMOS (พิมพ์ครั้งที่ 15). กรุงเทพฯ: บริษัท เอส.อาร์. พริ้นติ้ง แมสโปรดักส์ จำกัด.
ประสบชัย พสุนนท์. (2557). การวิจัยการตลาด. นครปฐม: โรงพิมพ์มหาวิทยาลัยศิลปากร.
พลกฤต โสลาพากุล และฐิตาภรณ์ สินจรูญศักดิ์. (2565). คุณลักษณะของธุรกิจ ข้อกำหนดด้านจรรยาบรรณ และสมรรถนะของผู้จัดทำบัญชีที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพการจัดทำบัญชีของธุรกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในเขตกรุงเทพมหานคร. วารสารสหวิทยาการวิจัย: ฉบับบัณฑิตศึกษา, 11(2), 24-38.
รุ่งอรุณ กระแสร์สินธุ์ บุณยวีร์ โชคประเสริฐสม สมบัติ วรินทรนุวัตร และใกล้รุ่ง กระแสร์สินธุ์. (2566). คุณลักษณะของสำนักงานบัญชีที่ส่งผลต่อความจงรักภักดีของผู้ใช้บริการสำนักงานบัญชี. วารสารการบริหารจัดการและนวัตกรรมท้องถิ่น, 5(3), 305-322.
วรางคณา ลายประจักษ์ และพรทิวา แสงเขียว. (2567). คุณภาพการให้บริการทางบัญชีและประสิทธิภาพการจัดทำบัญชีที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการสำนักงานบัญชีในเขตภาคตะวันออกเฉียงเหนือ. Journal of Roi Kaensarn Academi, 9(7), 657-671.
วัชราภรณ์ แสงแก้ว. (2565). การตัดสินใจเลือกใช้บริการสำนักงานบัญชีในเขตคลองสามวา กรุงเทพมหานคร. วารสารการวิจัยการบริหารการพัฒนา, 12(1), 186-198.
สภาวิชาชีพบัญชีในพระบรมราชูปถัมภ์. (2567). พระราชบัญญัติวิชาชีพการบัญชี พ.ศ. 2547. สืบค้นเมื่อ 5 พฤศจิกายน 2567 จาก https://www.tfac.or.th/article/detail/66888
สุพรรณี คำวาส. (2565). การปฏิบัติทางการบัญชีที่ดีกับคุณภาพรายงานการเงินของสถานประกอบการในอุตสาหกรรมเซรามิกภาคเหนือตอนบน. วารสารการจัดการและการพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี, 9(1), 37-54.
สุภาพันธุ์ สายทองอินทร์. (2565). คุณภาพข้อมูลบัญชีบริหารที่มีผลต่อประสิทธิภาพการตัดสินใจนำไปสู่ความสำเร็จของธุรกิจ SMEs ในเขตกรุงเทพมหานคร. วารสาร มทร.อีสาน ฉบับมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 9(1), 1-15
สุรวดี เอ็มรัตน์. (2561). ความสัมพันธ์ระหว่างการวางแผนการปฏิบัติงานทางการบัญชีกับประสิทธิภาพการทำบัญชีของวิทยาลัยสังกัดสานักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษา. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหาสารคาม).
โสภาพรรณ ไชยพัฒน์. (2563). ปัจจัยที่ส่งผลกระทบต่อคุณภาพการบริการของสำนักงานบัญชีในจังหวัดภูเก็ต. วารสารการบัญชีและการจัดการ มหาวิทยาลัยสารคาม, 12(4), 30-42
อนงค์วรรณ อุประดิษฐ์. (2563). ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการสำนักงานบัญชีในการจัดทำบัญชีของธุรกิจในจังหวัดลำปาง. วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์, 7(11), 314-328.
Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A.-G., & Buchner, A. (2009). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social and behavioral sciences. Behavior Research Methods, 39(1), 175-191.
Gamble, Stone & Woodcock. (1999). Up Close and Personal: Customer Relationship Marketing at Work. London: Kogan Page Publishers.
Gronroos, C. (2000). Service management and marketing: A customer relationship management approach. Hoboken: John Wiley & Sons, Ltd.
Jimmy Agung Artana, Made Gede Wirakusuma, Ketut Muliartha and Gayatri. (2019). The effect of audit and service qualities on client loyalty through client satisfaction as mediating variable (Empirical study of public accounting firm in Bali). International Journal of Sciences: Basic and Applied Research (IJSBAR), 48(4), 168-177.
Kotler, P. (2003). Strategic marketing for nonprofit organizations. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Kotler, P., & Keller, K. (2016). Product and service quality. United States of America: Pearson Education Limited.
Nguyen, H., Hoang, D. H., Do, D. T., Tran, T. N., Dao, T. T., & Vu, H. P. (2023). A study on customer loyalty to service quality in independent auditing firms (Special issue). Journal of Governance & Regulation, 12(3), 243–254.
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49, 41-50.
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1990). Delivering quality service: Balancing customer perceptions and expectations. New York: The Free Press.
Pham Hung (2022). Audit service quality and loyalty to audit firms: Empirical evidence from Vietnam. Journal of Positive School Psychology, 6(7), 5266-5281.