การสำรวจความคิดเห็นของนักศึกษาต่างชาติต่อการใช้แอปพลิเคชัน LINE ในการฝึกฝนทักษะการฟังและการพูดภาษาไทย|Exploring Foreign Students’ Perception of LINE Application Assisted Listening and Speaking Skills Practice in Thai Language
Keywords:
ไลน์ การเรียนรู้ผ่านมือถือ ทักษะทางภาษา, LINE, mobile-assisted language learning, language skills,Abstract
งานวิจัยนี้ศึกษาความคิดเห็นของนักศึกษาต่างชาติต่อการใช้แอปพลิเคชัน LINE ในการฝึกฝนทักษะการฟังและการพูดภาษาไทย กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักศึกษาต่างชาติชั้นปีที่หนึ่ง จำนวน 24 คน ศึกษาในรายวิชาภาษาและวัฒนธรรมไทย ในภาคการศึกษาที่ 1 ปีการศึกษา 2560 ตอบแบบสอบถามหลังจากการใช้แอปพลิเคชัน LINE ในการฝึกฝนทักษะการฟังและการพูดภาษาไทยนอกห้องเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ สถิติพรรณนา ผลการวิจัยพบว่า นักศึกษามีความคิดเห็นเชิงบวกต่อประโยชน์ของการใช้แอปพลิเคชัน LINE ในการฝึกฝนทักษะการฟังและการพูดภาษาไทยนอกห้องเรียน นอกจากนี้นักศึกษาได้เสนอข้อคิดเห็นต่อการพัฒนารูปแบบกิจกรรมสำหรับการฝึกฝนทักษะการฟังและการพูดภาษาไทยผ่านการใช้แอปพลิเคชัน LINE โดยการสร้างกิจกรรมในรูปแบบของแบบทดสอบ สร้างกิจกรรมในรูปแบบของคำตอบที่มีหลายตัวเลือกให้ผู้เรียนได้เลือกตอบระหว่างการฝึกฝน และสร้างกิจกรรมในรูปแบบของโครงร่างบทสนทนา
This study addresses the foreign students’ perceptions on LINE application usefulness after using it to do activities and practice their listening and speaking skills in Thai language out-of-class. The participants (n=24) of the study were first-year foreign undergraduate students who studied in the course of Thai language and culture in the first semester of the academic year 2017. The participants completed a questionnaire which included demographic information, ten close-ended questions, and five open-ended questions. Data were analyzed by descriptive statistics and content analysis. The results revealed that participants had positive perception on the usefulness of LINE application assisted Thai listening and speaking skills practice out-of-class. In addition, participants gave the suggestions for further LINE activities. They suggested for more words and sentences in form of quizzes and multiple choices, and conversation dialogues.