FUNDAMENTAL MOVEMENT SKILLS TO FUNDAMENTAL SPORTS SKILLS FOR CHILDREN

Authors

  • Sudawan Wutichat Faculty of Education and Development Sciences, Kasetsart University
  • Theeranan Tanphanich Faculty of Education and Development Sciences, Kasetsart University
  • Niromlee Makaje Faculty of Sports and Health Science, Kasetsart University

Keywords:

fundamental movement skills, fundamental sport skills, children

Abstract

This academic article aims to demonstrate the importance of fundamental movement skills that are physical movements and movements as a medium to achieve essential skills to all human beings. Basic movement skills training should be practiced from childhood with each step of movement or training correlated with age and development. Moreover, basic motor skills are used in daily living the development of the ability to use the body wisely and effectively (physical literacy) affect the development of human abilities in areas such as developing confidence, analytical thinking, and creativity, as well as developing fundamental sports skills and developing them into the highest level of athletic performance. On the other hand, if not entering training to become an athlete, the experience of practicing and learning those fundamental movement skills is an experience and skill that can encourage human beings to engage in exercise activities and physical activity throughout their livelihoods. This makes it possible to recognize the importance of physical activity that results in good physical and mental health.

Downloads

Download data is not yet available.

References

เจริญ กระบวนรัตน์. (2552). ตาราง 9 ช่องกับการพัฒนาสมอง (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: สินธนาก๊อปปี้เซ็นเตอร์.

เจริญ กระบวนรัตน์. (2558). ทักษะพื้นฐานการเคลื่อนไหวกับการพัฒนาสมอง. วารสารสุขศึกษาพลศึกษาและสันทนาการ. 41(1), 5-16.

เจริญ กระบวนรัตน์. (2559). รูปแบบการจัดกิจกรรมการเคลื่อนไหวสำหรับเด็กเพื่อพัฒนาสมองและความสามารถในการรับรู้เรียนรู้. วารสารสุขศึกษาพลศึกษา และสันทนาการ, 42(2), 16-24.

เจริญ กระบวนรัตน์. (2560). การพัฒนากระบวนการเรียนรู้อย่างไรให้มีคุณภาพสำหรับเด็ก. วารสารสุขศึกษา พลศึกษา และสันทนาการ. 43(2), 6-18.

ณัฐพร สุดดี. (2562). ทักษะและเทคนิคการจัดกิจกรรมการเคลื่อนไหวสำหรับเด็กเล็ก (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ณัฐิกา เพ็งลี. (2558). ความสำคัญของการสอนทักษะการเคลื่อนไหวขั้นพื้นฐานสำหรับเด็กปฐมวัย. วารสารครุศาสตร์สาร. 9(2), 103-109.

ณัฐิกา เพ็งลี. (2562). ผลของโปรแกรมทักษะการเคลื่อนไหวพื้นฐานที่มีต่อทักษะกลไกการเคลื่อนไหวของเด็กปฐมวัย. วารสารครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 47(3), 196-216.

มณฑิชา อุไรพงษ์, กรรวี บุญชัย, และวิชาญ มะวิญธร. (2563). ผลของโปรแกรมกิจกรรมทางกายที่มีต่อทักษะการเคลื่อนไหวและสมรรถภาพทางกลไกของเด็กอายุ 3-5 ปี. วารสารสุขศึกษา พลศึกษา และสันทนาการ, 46(1), 133-142.

สิทธิพงษ์ ปานนาค. (2564). การประยุกต์ใช้เทคนิควิธีการวิจัยเชิงคุณภาพสู่การวิจัยในชั้นเรียนทางพลศึกษา. วารสารมหาวิทยาลัยราชภัฏยะลา, 16(1), 129-136.

อภิวัฒน์ ปานทอง. (2560). การวางแผนระยะยาวสำหรับพัฒนานักกีฬา. วารสารบัณฑิตศึกษา, 14(64), 15-22.

Barnett, L. M., Stodden, D., Cohen, K. E., Smith, J. J., Lubans, D. R., Lenoir, M., ... & Morgan, P. J. (2016). Fundamental movement skills: An important focus. Journal of Teaching in Physical Education, 35(3), 219-225.

Brien, W. O., Belton, W. & Issartel, J. (2016). Fundamental movement skill proficiency amongst adolescent youth. Physical Education and Sport Pedagogy, 26(6), 557-571.

Higgs, C., Way, R., Harber, V., Jurbala, P., & Balyi, I. (2019). Long-term development in sport and physical activity 3.0. Retrieved October 30, 2021, from https://sportforlife.ca/wp-content/uploads/2019/06/Long-Term-Development-in-Sport-and-Physical-Activity-3.0.pdf

Oliver, M., Schofield, G. M., & Kolt, G. S. (2007). Physical activity in preschoolers. Sports Medicine, 37(12). 1045-1070.

Robin, S. Vealey & Melissa, A. Chase. (2016). Best Practice for Youth Sport: Science and Strategies for Positive Athlete Experiences. (1st ed). Human Kinetics.

Vitoria. (2009). Fundamental movement skills: a manual for classroom teachers. Retrieved October 27, 2021, from https://fusecontent.education.vic. gov.au/ 6f9265d9-afef-4a9a-9228-05a039225985/fmsteacher.pdf

Williams, H. G., Pfeiffer, K. A., O'neill, J. R., Dowda, M., McIver, K. L., Brown, W. H., & Pate, R. R. (2008). Motor skill performance and physical activity in preschool children. Obesity, 16(6), 1421-1426.

Published

2022-12-27

Issue

Section

บทความวิชาการ

Most read articles by the same author(s)