Vehicle Routing Improvement to Support The Green Logistics Concept: Case Study ABC

Main Article Content

Kulaporn Boonchu Chanokkarn Phungchat Tapanok Wongsiri Nattha Naksiri Sorasak chuthuen

Abstract

บทคัดย่อ
               การศึกษานี้เสนอการจัดเส้นทางการเดินรถของบริษัทกรณีศึกษาโดยมีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาเส้นทางในการเดินรถเดิมของบริษัทกรณีศึกษา และนำมาเปรียบเทียบกับการจัดเส้นทางการเดินรถแบบใหม่ที่สามารถลดระยะทางการขนส่งสินค้าที่ส่งผลต่อการลดต้นทุนเชื้อเพลิงการขนส่งและลดการปล่อยก๊าซเรือนกระจกจากกิจกรรมขนส่งของบริษัทกรณีศึกษา ซึ่งผลจากการวิเคราะห์พบว่าการใช้เครื่องมือตัวแบบปัญหาการเดินทางของพนักงานขาย (Traveling Salesman Problem: TSP) และการจัดเส้นทางการเดินรถแบบประหยัด (Saving Algorithm) ร่วมกัน สามารถจัดเส้นทางที่สั้นที่สุดภายใต้ข้อจำกัดในด้านพื้นที่บรรจุของรถขนส่งและเวลาการทำงานของพนักงานได้ดีที่สุด ซึ่งสามารถ ลดระยะทางจากเส้นทางก่อนปรับปรุงได้ 5,317.6 กิโลเมตร/เดือน คิดเป็น 34% ด้วยระยะทางที่สั้นลงจึงมีการเผาผลาญเชื้อเพลิงลดลงส่งผลให้ต้นทุนผันแปรในส่วนของต้นทุนเชื้อเพลิงรวมลดลง 16,470.58 บาท/เดือน และจากการเผาผลาญน้ำมันเชื้อเพลิงที่ลดลงจึงทำให้มีปริมาณการปล่อยก๊าซเรือนกระจกลดลง 1,536.04 KgCO2e/เดือน


คำสำคัญ: ปัญหาการจัดเส้นทางเดินรถ Traveling Salesman Problem Saving Algorithm ต้นทุนเชื้อเพลิงในการขนส่ง คาร์บอนฟุตพริ้นท์


ABSTRACT


              This study presents a case study of the company's route planning. The objective is to study the original route of the company studied and compare it with the new route arrangement that can reduce the distance of the goods transport, which affects the reduction of transportation fuel costs and the reduction of greenhouse gas emissions from transport activities of the company studied. The results of the analysis revealed that using Traveling Salesman Problem (TSP) and Saving Algorithm. When both methods are used in tandem, the shortest route can be optimally arranged within the constraints of truck packing space and staff time. which can reduce the distance from the route before the improvement is 5,317.6 km/month accounted for 34%. With shorter mileage, fuel consumption is reduced, resulting in a decrease in variable costs in the total fuel cost of 16,470.58 baht/month. And due to the reduced fuel burning, the amount of greenhouse gas emissions is reduced by 1,536.04 KgCO2e/month.


Keywords: Vehicle Routing Problem, Traveling Salesman Problem, Saving Algorithm, Transportation Fuel Cost, Carbon Footprint

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
BOONCHU, Kulaporn et al. Vehicle Routing Improvement to Support The Green Logistics Concept: Case Study ABC. วารสารวิทยาการจัดการ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 22-40, june 2022. ISSN 2821-9368. Available at: <https://kuojs.lib.ku.ac.th/index.php/jmsku/article/view/4868>. Date accessed: 02 dec. 2022.
Section
Articles