ความต้องการจำเป็นในการพัฒนาการบริหารวิชาการโรงเรียนประถมศึกษาในสหวิทยาเขตพันท้ายนรสิงห์จังหวัดสมุทรสาคร ตามแนวคิดความคล่องแคล่วทางดิจิทัล| Priority Needs of Academic Management Development of Primary Schools in Phanthai Norasing Consortium, Samut Sakhon Based on Concept of Digital Fluency

Priority Needs of Academic Management Development of Primary Schools in Phanthai Norasing Consortium, Samut Sakhon Based on Concept of Digital Fluency

Authors

  • ปาลิตา ชื่นใจ คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
  • เพ็ญวรา ชูประวัติ คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

Keywords:

การบริหารวิชาการ , ความคล่องแคล่วทางดิจิทัล , ความต้องการจำเป็น , Academic Management, Digital Fluency, Priority Needs

Abstract

บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของการบริหารวิชาการโรงเรียนประถมศึกษาในสหวิทยาเขตพันท้ายนรสิงห์จังหวัดสมุทรสาครตามแนวคิดความคล่องแคล่วทางดิจิทัล และ 2) ศึกษาความต้องการจำเป็นในการพัฒนาการบริหารวิชาการโรงเรียนประถมศึกษาใน
สหวิทยาเขตพันท้ายนรสิงห์จังหวัดสมุทรสาครตามแนวคิดความคล่องแคล่วทางดิจิทัล ใช้วิธีการวิจัยเชิงบรรยาย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม สถิติในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต
ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ความต้องการจำเป็น (PNIModified) โดยมีผู้ให้ข้อมูล คือ ผู้บริหารสถานศึกษาและครูโรงเรียนประถมศึกษาในสหวิทยาเขตพันท้ายนรสิงห์จังหวัดสมุทรสาคร รวมจำนวน 122 คน

ผลการวิจัยพบว่า 1) สภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของการบริหารวิชาการโรงเรียนประถมศึกษาในสหวิทยาเขตพันท้ายนรสิงห์จังหวัดสมุทรสาคร ตามแนวคิดความคล่องแคล่วทางดิจิทัล จำแนกตามขอบข่ายการบริหารวิชาการอยู่ในระดับปานกลางและมากที่สุด ตามลำดับ ในส่วนสภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของการบริหารวิชาการโรงเรียนประถมศึกษาในสหวิทยาเขตพันท้ายนรสิงห์จังหวัดสมุทรสาคร ตามแนวคิดความคล่องแคล่วทางดิจิทัล จำแนกตามองค์ประกอบความคล่องแคล่วทางดิจิทัล อยู่ในระดับปานกลางและมากที่สุด ตามลำดับ 2) ความต้องการจำเป็นสูงสุดในการพัฒนาการบริหารวิชาการโรงเรียนประถมศึกษาในสหวิทยาเขตพันท้ายนรสิงห์จังหวัดสมุทรสาครตามแนวคิดความคล่องแคล่วทางดิจิทัล คือ ด้านการวัดและประเมินผล
และขอบข่ายการบริหารวิชาการที่มีความต้องการจำเป็นต่ำที่สุด คือ การจัดการเรียนการสอน

ทั้งนี้โรงเรียนสามารถนำผลการวิจัยไปใช้ในการวางแผนแนวทางการบริหารวิชาการ อันประกอบไปด้วยการพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษา การจัดการเรียนการสอน การวัดและประเมินผล และการพัฒนาและใช้สื่อเทคโนโลยีเพื่อการศึกษาเพื่อส่งเสริมให้ผู้เรียนมีความคล่องแคล่วทางดิจิทัล

 

The objectives of this research article were 1) to study the current and desired situation of academic management development of Primary Schools in Phanthai Norasing Consortium,
Samut Sakhon Based on Concept of Digital Fluency 2) to study the priority needs of academic management development of Primary Schools in Phanthai Norasing Consortium, Samut Sakhon Based on Concept of Digital Fluency. A descriptive research method is used in this research.
The instrument was a rating-scale questionnaire. The data were analyzed by mean, standard deviation, and Modified Priority Needs Index (PNIModified). The survey was completed by 122 people, who were all school administrators and primary school teachers at in Phanthai Norasing Consortium, Samut Sakhon.

The research results found that: 1) The current and desired situation of academic management development of Primary Schools in Phanthai Norasing Consortium, Samut Sakhon Based on Concept of Digital Fluency classified by academic management aspects were at a moderate and highest level, respectively. In terms of the current and desired situation of academic management development of Primary Schools in Phanthai Norasing Consortium, Samut Sakhon Based on Concept of Digital Fluency classified by Digital Fluency framework were at a moderate and highest level.  2) The highest priority needs for developing academic management of primary schools in the Phanthai Norasing Consortium, Samut Sakhon Based on Concept of Digital Fluency, are measurement and evaluation and the academic administration framework with the lowest needs is teaching and learning management.

School could use the research results to develop academic management guidelines, encompassing curriculum development, teaching and learning management, measurement and evaluation, and the development and utilization of educational technology media to enhance students' digital fluency.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buathong, S. (2017). Measurement and Assessment of Learning Skills in the21st Century Veridian E-Journal,Silpakorn University, 10(2)(1856-1867).

Demir, K., Aydin, B., Ersoy, N., Kelek, A., Tatar, I., Kuzu, A., & Odabasi, H. (2015). Visiting digital fluency for pre-service teachers in Turkey. World Journal on Educational Technology, 7(1), 01-08.

Digital Government Development Agency (DGA). (2022). Project to create a digital government development plan for Thailand 2023-2027. Brainstorming meeting study group.

Jiamthong, N., and Wibuncharoensuk, P. (2023). Learning management using design thinking for primary school students. Journal of Roi Kaensarn Academi, 8(4), 556-570.

Khamted, R. (2023). The Application of Information Technology for Academic Administration on The New Normal under Angthong Educational Service Area Office. Journal of Bovorn Multi-Education and Human Social Sciences, 4(2), 128-140.

Nunarat, N. (2017). How to learn in the digital age: perspectives that must be prepared for Thai children. Santapon College Academic Journal, 3(2), 318-326.

Office of the Education Council. (2017). National Education Plan 2017 - 2036. Bangkok:Phrikwan Graphic Company.

Office of the National Economic and Social Development Council of the Prime minister. (2022). National Economic and Social Development Plan No. 13 (2023—2027). Office of the Prime Minister.

Prasertsak, S., Juntaros, A., Boonsong, K., & Petsom, N. (2023). Authentic assessment in the digital age. Journal of MCU Phetchaburi Review, 6(2), 83-99.

Promarin, N. (2022). Results of using digital storytelling learning activities (Digital Storytelling) to promote English reading comprehension abilities of Mathayom 6 students [Master of Education Silpakorn University].

Resnick, M. (2002). Rethinking learning in the digital age. https://livernspleen.com/wp-content/uploads/2012/12/readiness-for-the-networked-world.pdf#page=48.

Rinrit, P., and Charbudboontarik S. (2020). Learning and Teaching Management of Social Studies in 21st Century. Journal of Roi Kaensarn Academi, 5(2), 204-212.

Rojsaranrom, S. (2020). The Current and Desired Situation of the Academic Management for Enhancing Students’ Digital Literacy in Secondary Schools. UMT Poly Journal, 17(2), 319-334.

Samut Sakhon Primary Educational Service Area Office. (2022). Performance report 2022. Policy and Planning Group

Tripathi, S. (2019). Characteristics and consciousness of children in the digital age and the new paradigm shift. Journal of Early Childhood Education Management, 1(1), 90-100.

Tumnanchit, B. (2022). The Instruction with Online Lessons Combined with Cooperative learning by Using learning Through Digital Storytelling. ITED journal, 34(123), 3-12.

Wongdechanun, R. (2020). Developing and Writing Lesson Plans for Social Studies. Mahachulagajasara Journal 11(1), 25-35.

Wongyai, N. (2017). Guidelines for developing digital literacy skills of digital natives. Veridian E-Journal, 10(2), 1630-1642.

Downloads

Published

2024-05-25

Issue

Section

บทความวิจัย