Vulnerability in Thai Workers: Evidence from the Labor Force Survey
Main Article Content
Abstract
This research paper empirically investigates vulnerability in Thailand’s working class, based on the labor force survey conducted by the National Statistics Office in the year 2022. Vulnerability among the workers is observed through: a) type of payment, i.e. those workers who are daily- or weekly-paid as some of them are unlikely to have social security; and b) wage changes over lifetime, normally ordinary workers are expected to enjoy higher wages through experience, which implies learning curve or job mobility. The methods include graphical analysis and by the simulated analysis based on four robust regression estimates. The Mincerrian equation was applied for estimating regression models separated by genders of workers. The regression models were conducted to analyse relationship between incomes of vulnerable and non-vulnerable workers and experiences and education years. The results of the study consist of 1) 32.87% of workers are daily- or weekly paid workers, the rest 67.13% are monthly-paid; and 2) wage changes over working experienced among the monthly paid workers are significantly higher than those of the daily- or weekly paid worker, in other word, the daily-paid workers show the least increase of wage over working lifetime. In addition, 30.97% of the daily-paid workers earn less than 50 baht per hour, which is equivalent to 400 baht per day (or 9,600 baht per month) which would be considered as insufficient for decent livings.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
กองทุนเพื่อความเสมอภาคทางการศึกษา. (2563). ผลกระทบของ COVID-19 ที่มีต่อแรงงานกลุ่มเปราะบาง. สืบค้นเมื่อ 31 ตุลาคม 2566 จาก https://www.eef.or.th/32252-2/
กองทุนเพื่อความเสมอภาคทางการศึกษา. (2566). รายได้เฉลี่ยหลังสำเร็จการศึกษาของเยาวชนไทย ตลอดช่วงชีวิตการทำงานถึงอายุ 60 ปี. สืบค้นเมื่อ 16 ธันวาคม 2566 จาก https://www.eef.or.th/infographic-34231/
ธนพร เทียนประเสริฐ. (2560). บทบาทของทุนมนุษย์ต่อการเจริญเติบโตทางเศรษฐกิจ: การเปรียบเทียบ ไทย มาเลเซีย และอินโดนีเซีย. วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ, 8(1), 27-38.
พรพิมล ทรงกิติพิศาล และชูชีพ พิพัฒน์ศีถี. (2557). ผลของระดับการศึกษาที่มีต่อรายได้ของครัวเรือนไทย. ใน อนามัย ดำเนตร (บ.ก.), รายงานสืบเนื่องจากการประชุมวิชาการแห่งชาติ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกำแพงแสน ครั้งที่ 11: ตามรอยพระยุคลบาท เกษตรศาสตร์กำแพงแสน (น. 783-90), กองบริหารการศึกษา มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกำแพงแสน.
มณฑลี กปิลกาญจน์ และ วันใหม่ นนท์ฐิติพงศ์. (2564). แรงงานนอกระบบ: ผลกระทบและความท้าทายในยุค COVID-19 [บทความ]. สืบค้นเมื่อ 5 พฤษภาคม 2567 จาก https://www.bot.or.th/th/research-and-publications/articles-and-publications/articles/Article_ 30Mar2021.html
วันวิสาข์ อ่อนชูศรี. (2557). ความต้องการศึกษาต่อระดับบัณฑิตศึกษาในต่างประเทศของนักศึกษาไทย. (วิทยานิพนธ์หลักสูตรเศรษฐศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยเชียงใหม่).
สมบูรณ์ กุลวิเศษชนะ. (2548). เลือกลงทุนใน human capital อย่างไรให้ได้ผล. วารสารบริหารธุรกิจ, 28(108), 10-12.
สำนักงานสถิติแห่งชาติ. (2566). การสำรวจแรงงานนอกระบบ พ.ศ. 2565. สืบค้นเมื่อ 5 พฤษภาคม 2567 จาก https://www.nso.go.th/sites/2014/DocLib13/ด้านสังคม/สาขาแรงงาน/Informal_work_ force/2565/summary_65.pdf
สำนักงานสภาพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ. (2566). กลุ่มครัวเรือนเปราะบาง. สืบค้นเมื่อ 5 พฤษภาคม 2567 จาก http://nscr.nesdc.go.th/pelcd-glossary/
สำนักนโยบายแรงงานนอกระบบ. (2564). การบริหารจัดการแรงงานนอกระบบ แรงงานสูงอายุและแรงงานคนพิการ ภายใต้แผนปฏิบัติการด้านการบริหารจัดการแรงงานนอกระบบ พ.ศ. 2560-2564. สืบค้นเมื่อ 5 พฤษภาคม 2567 จาก https://hrm.mol.go.th/wp-content/uploads/sites/3/2021/06/ppt-300664-เปราะบาง.pdf
อุปลัทธิ์ กอวัฒนสกุล. (2565). แรงงานนอกระบบในไทย: ความเหลื่อมล้ำ ค่าแรง และความเสี่ยงในการทำงาน [บทความ]. สืบค้นเมื่อ 5 พฤษภาคม 2567 จาก https://www.pier.or.th/abridged/2022/02/
เอลวิส โคตรชมภู และจุฬาพรรณภรณ์ ธนะแพทย์. (2565). การบริหารทุนมนุษย์ในยุคศตวรรษที่ 21. วารสาร มจร อุบลปริทรรศน์, 7(1), 1017-1028.
Becker, G. S. (1962). Investment in Human Capital: A Theoretical Analysis. Journal of Political Economy, 70(5), 9-49.
Becker, G. S. (1995). Human Capital and Poverty Alleviation. Human Resource Development and Operationa Policy. Retrieved October 31, 2023 from https://documents1.worldbank.org /curated/en/121791468764735830/ pdf/multi0page.pdf
Blustein, D. L., Duffy, R., Ferreira, J. A., Cohen-Scali, V., Cinamon, R. G., & Allan, B. A. (2020). Unemployment in the time of COVID-19: A research agenda. J Vocat Behav, 119, 103436.
Centro de Políticas Sociais. (2018). MINCERIAN (Log-linear) INCOME EQUATION. FGV Social. Retrieved October 31, 2023 from https://www.cps.fgv.br/cps/bd/curso/20-MINCERIAN-Log-linear-INCOME-EQUATION.pdf
Folawewo, A., & Orija, O. (2020). Informal–formal workers' transition in Nigeria: A livelihood analysis. WIDER Working Paper 2020/146. Helsinki: UNU-WIDER. https://doi.org/10.35188/UNU-WIDER/2020/903-7
Gruzina, Y., Firsova, I., & Strielkowski, W. (2021). Dynamics of Human Capital Development in Economic Development Cycles. Economies, 9(2), 67.
Heckman, J. J., Lochner, L. J., & Todd, P. E. (2003). Fifty Years of Mincer Earnings Regressions. In IZA Discussion Papers, No. 775. Bonn, Germany: Institute for the Study of Labor (IZA).
International Labour Organization. (2022). ILO Curriculum on Building Modern and Effective Labour Inspection Systems: Module 9 Dealing with vulnerable groups of workers. ILO. Retrieved October 31, 2023 from https://www.ilo.org/ wcmsp5/groups/public/---ed_dialogue/---lab_admin/documents/genericdocument/wcms_856569.pdf
Jiang, H., Mou, H., Zhang, Y., & Huang, Z. (2022). Research on the Relationship Between Years of Education and Urban and Rural Wage Levels Based on Mincer's Wage Equation: Evidence from China. Ic4e '22, 574–578. DOI:10.1145/3514262.3514340
Karam, F., & Zaki, C. (2023). On trade policy and workers’ transition between the formal and informal sectors: An application to the MENA region in the time of COVID-19. Journal of International Trade & Economic Development, 33(4), 1-22.
Lemieux, T. (2003). The “Mincer Equation” thirty years after schooling, experience, earnings. Center for Labor Economics, Unversity of California, Berkeley, Working paper No. 62. Retrieved May 5, 2024 from https://eml.berkeley.edu/~cle/wp/wp62.pdf
Mincer, J. (1962). On-the-Job Training: Costs, Returns, and Some Implications. Journal of Political Economy, 70(5, Part 2), 50-79.
Mincer, J. (1974). Schooling, Experience, and Earnings. Columbia University Press.
Patrinos, H. A. (2016). Estimating the return to schooling using the Mincer equation. IZA World of Labor(278), 1-11.
Pollert, A., & Charlwood, A. (2009). The vulnerable worker in Britain and problems at work. Work, Employment and Society, 23(2), 343-362.
Ramessur, T. S., & Jugessur, N. (2024). An Assessment of the Relevance of the Mincerian Equation: The Case of Mauritius. Social Sciences & Humanities Open, 9, 100810.
Sadeghi, J. M., Shirouyehzad, L., & Samadi, S. (2012). Estimating the impact of education on income with econometrics approach: a case study of universities. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(6), 175-185.
Schultz, T. W. (1961). Investment in Human Capital. American Economic Review, 51(1), 1-17.
SDG Move Team. (2566). Goal 5: gender equality. Retrieved May 5, 2024 from https://www.sdgmove.com/2016/10/06 /goal-5-gender-equality/
Sugiharti, L., Aditina, N., & Esquivias, M. A. (2022). Worker Transition Across Formal and Informal Sectors: A Panel Data Analysis in Indonesia. Asian Economic and Financial Review, 12(11), 923-937.
Tamin, J., Samuel, O., Suraya, A., Ebuenyi, I. D., Naicker, N., & Rajput-Ray, M. (2021). Vulnerable Workers and COVID-19: Insights from a Survey of Members of the International Commission for Occupational Health. Int J Environ Res Public Health, 18(1).