Behavior and Factors towards the Consumption of Goods and Services for the Elderly in Border Areas of Chiang Rai พฤติกรรมและปัจจัยต่อการบริโภคสินค้าและบริการเพื่อผู้สูงอายุในพื้นที่ชายแดนจังหวัดเชียงราย
Main Article Content
บทคัดย่อ
บทคัดย่อ
การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะทั่วไปผู้สูงอายุในพื้นที่ชายแดนจังหวัดเชียงราย พฤติกรรมการใช้บริการธุรกิจเพื่อผู้สูงอายุ และวิเคราะห์ปัจจัยที่ส่งผลต่อความต้องการบริโภคธุรกิจเพื่อผู้สูงอายุด้วยวิธีการวิเคราะห์กลุ่มปัจจัยร่วม (Principle Component Analysis: PCA) จากการสำรวจกลุ่มผู้บริโภคผู้สูงอายุ 400 คน ที่มีอายุตั้งแต่ 60 ปีขึ้นไป พบว่าส่วนใหญ่อาศัยอยู่กับครอบครัว มีรายได้เฉลี่ยต่ำกว่า 5,000 บาทต่อเดือน รายจ่ายค่อนข้างไม่สูง พึ่งพาค่าใช้จ่ายด้วยตนเองและจากบุตรหลาน อาศัยในครอบครัวเดี่ยวและอยู่กับคู่สมรส มีภาวะสุขภาพดี ไม่มีโรคประจำตัว มีสิทธิในการรักษาพยาบาลขั้นพื้นฐานตามสิทธิประกันสุขภาพถ้วนหน้า งานอดิเรกมักอยู่กับบ้าน เลี้ยงลูกหลานและชอบพูดคุย อายุขัยเฉลี่ยประมาณ 74 ปี ผลการศึกษาปัจจัยต่อความต้องการพบว่ามีกลุ่มปัจจัย 5 กลุ่มที่ส่งผลกระทบต่อความต้องการสินค้าและบริการเพื่อผู้สูงอายุ ได้แก่ 1) ปัจจัยทางด้านแรงจูงใจ ความเชื่อและทัศนคติ 2) ปัจจัยสิ่งกระตุ้นทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ 3) ปัจจัยทางด้านจิตวิทยา 4) ปัจจัยสิ่งกระตุ้นทางการตลาดด้านช่องทางการให้บริการและการส่งเสริมทางการตลาด และ 5) ปัจจัยสิ่งกระตุ้นทางการสิ่งแวดล้อม
คำสำคัญ: ธุรกิจเพื่อผู้สูงอายุ ปัจจัยที่ส่งผลต่อความต้องการบริโภค
ABSTRACT
The main purpose of this study is to analyze the consumer’s profile and behavior for elderly business in border areas of Chiang Rai, as well as to study the factors affecting demand using market survey and principle component analysis (PCA). The empirical results from 400 observations, which are elderly aged above 60 years, found that the average age was approximately 74 years, and most of elderly lived with their family and relied on income from relatives. The average income was less than 5,000 baht per month, while the average monthly expenditure was not high. They were in good health with no congenital disease, and they received universal health care from the government. Regarding the factors influencing demand for elderly goods and services, it consisted of five components: 1) motivation factors, beliefs and attitudes; 2) marketing stimuli factors for product; 3) psychological factors 4) marketing stimuli factors for channel and promotion; and 5) environmental stimuli factors.
Keywords: Elderly Goods and Services Business, Factors Affecting Demand