THE ATTRIBUTE OF ACCOMODATION AFFECTING TO STACATION CUSTOMERS’ STATISFACTION AT THE INTERCONTINENTAL PATTAYA RESORT

Authors

  • Rachanon Taweephol Faculty of Management Science, Silpakorn University

Keywords:

Attribute of Accommodation, Satisfaction, Staycation, Intercontinental

Abstract

The objectives of this research aimed to (1) the level of attribute of accommodation and the level of staycation customers’ satisfaction (2) attribute of accommodation affecting to staycation customers’ satisfaction. The samples of the study were 384 staycation customers at The Intercontinental Pattaya Resort. Statistics for data analysis were the percentage, mean, standard deviation, Pearson’s correlation coefficient and multiple regression analysis. The result showed that (1) the level of attribute of accommodation, when classified every aspect, it found that the most concerning was the value attribute aspect (x ̅ = 4.11, S.D. = 0.69). The inferior concerning attributes were classified the sleep quality attribute (x ̅ = 3.99, S.D. = 0.78), the room attribute (x ̅= 3.94, S.D. = 0.75), the service attribute (x ̅ = 3.90, S.D. = 0.77) and the location attribute (x ̅= 3.88, S.D. = 0.82) respectively. Customers’ Staycation satisfaction were the most concerning (x ̅ = 4.53, S.D. = 0.61) (2) Attribute of Accommodation consisted of 5 aspects which were classified. The location attribute aspect, the value attribute aspect, the sleep quality attribute aspect, the service attribute aspect and the location aspect affected to staycation service provider.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ชวฤทธิ์ โยศรีคุณ. (2564). ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกพักโรงแรมในเขตพื้นที่ท่องเที่ยวทางธรรมชาติในจังหวัดนครราชสีมา. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยนอร์ทกรุงเทพ, 10(1), 4-9.

ณัฐฐา เสวกวิหารี. (2560). ปัจจัยที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในการใช้บริการโรงพยาบาลรามาธิบดี (วิทยานิพนธ์บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ณัฐพร ศรีอ่อน. (2562). วิเคราะห์การรองรับกลุ่มนักท่องเที่ยวชาวรัสเซียในธุรกิจโรงแรมระดับ 4 ดาวบริเวณพัทยากรณีศึกษาโรงแรมแอมบาสเดอร์ซิตี้ จอมเทียน พัทยา และโรงแรมระดับ 5 ดาวกรณีศึกษา อินเตอร์คอนติเนนตัล พัทยา รีสอร์ท (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตร์บัณฑิต).มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ดุษฎีวัฒน์ แก้วอินทร์, ธนกิจ ไชยมาดี, เมธา ศิริประยูรศักดิ์, เกษมทรัพย์ ดงหงษ์, วิรัตน์ นาเมืองรักษ์, และณภัค นามสีฐาน. (2562). พฤติกรรมการตัดสินใจของผู้ใช้บริการโรงแรมในเขตจังหวัดเลย. วารสารธาตุพนมปริทรรศน์, 3(2), 224-240.

โตมร ศุขปรีชา. (2559). Localism & Staycation ที่สุดของการท่องเที่ยวท้องถิ่น. วารสารการท่องเที่ยว TAT Review, 2(3), 21-27.

ปราณี สกุลลิขเรศสีมา, สุกานดา กลิ่นขจร, และอัจฉราวรรณ ท้าวอ่อน. (2562). คุณลักษณะของพนักงานบริการและคุณภาพ การบริการตามการรับรู้ของพนักงานและลูกค้าธุรกิจโรงแรมในจังหวัดนครราชสีมา. วารสารบริหารศาสตร์ มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี, 8(16), 71-85.

พิภัส สงวนไว้, และวิจิตรา ศรีสอน. (2565). การบริหารงานตามหลักธรรมภิบาลของสำนักงานส่งเสริมการท่องเที่ยวเมืองพัทยา จังหวัดชลบุรี. วารสารการบริหารนิติบุคคลและนวัตกรรมท้องถิ่น, 8(2), 185-196.

พุทธชาด ลุนคำ. (2564). แนวโน้มธุรกิจ/อุตสาหกรรม ปี 2564-2566: ธุรกิจโรงแรม. สืบค้น เมื่อ 26 กรกฎาคม 2564, จาก https://www.krungsri.com/th/research/industry /industry-outlook/Services/Hotels/IO/io-hotel-21

มิ่งสรรพ์ ขาวสอาด, อภิวัฒน์ รัตนวาหะ, และจักรี เตจ๊ะวารี. (2565). อนาคตประเทศไทย ปีพุทธศักราช 2585. เชียงใหม่: มูลนิธิสถาบันการศึกษานโยบายสาธารณะ.

วัฒนา ทนงค์แผง, และชวลีย์ ณ ถลาง, (2560). รูปแบบการบริหารจัดการธุรกิจโรงแรมขนาดเล็ก เขตพื้นที่จังหวัดตราด. วารสารวิทยาลัยดุสิตธานี, 11(3), 5-15.

วิรุฬ พรรณเทวี. (2542). ความพึงพอใจของประชาชนต่อการให้บริการของหน่วยงานกระทรวงมหาดไทยในอำเภอเมือง จังหวัดแม่ฮ่องสอน. (วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตร์มหาบัณฑิต).มหาวิทยาลัยเชียงใหม่, คณะสังคมศาสตร์ สาขาวิชาการเมืองและการปกครอง.

วีรวัลย์ ปิ่นชุมพลแสง, และกอบกูล จันทรโคลิกา. (2561). การศึกษาปัจจัยการตัดสินใจเลือกเข้าพักโรงแรมและรีสอร์ทของประเทศไทยตามแนวชายฝั่งทะเลอ่าวไทยตะวันตก. RMUTT Global Business and Economics Review, 13(2), 7-15.

ศรัญญา อ่าวสมบัติกุล. (2563). Staycation เที่ยวรอบตัวเองแบบหรูหราในราคาสุดคุ้ม. สืบค้นเมื่อ 19 พฤศจิกายน 2564, จาก https://adaybulletin.com/life-feature-saycation-in-bangkok/56995.

สาโรจน์ ไสยสมบัติ. (2564). “สนธยา” ประกาศลุย 5 กิจกรรมใหญ่กระตุ้นท่องเที่ยวหลังเปิดเมือง 1 พ.ย. สืบค้นเมื่อ 18 พฤศจิกายน 2564, จาก https://mgronline.com/local/ detail/9640000101223

สาโรจน์ ไสยสมบัติ. (2534). ความพึงพอใจในการทำงานของครูอาจารย์โรงเรียนมัธยมศึกษาสังกัด กรมสามัญศึกษาจังหวัดร้อยเอ็ด. (วิทยานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต). คณะศึกษาศาสตร์, มหาวิทยาลัยศรีนครินทร์วิโรฒ, มหาสารคาม.

สำนักงานนวัตกรรมแห่งชาติ. (2564). เทรนด์“การท่องเที่ยว”2021 เมื่อ COVID-19 ยังอยู่กับเรา. สืบค้นเมื่อ 30 กรกฎาคม 2564, จาก https://www.nia.or.th/Travel2021

อนิรุทธิ์ ผ่องแผ้ว, ชนินทร์ วิชุลลตา, สุขจิตต์ ณ นคร, และศรัญญา ประทุมเพ็ชร. (2563). ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเข้าใช้บริการโรงแรมห้าดาวในกรุงเทพมหานคร. วารสารรัชต์ภาคย์, 14(36), 164-171.

อรณิชา วงค์ศา, อรุณรุ่ง วงศ์กังวาน, บัณฑิต ผังนิรันดร์, และณัฐพงษ์ เตชะรัตนเสฏฐ์. (2562). คุณภาพการให้บริการที่มีผลต่อพฤติกรรมการใช้บริการและความพึงพอใจของผู้มาใช้บริการ ร้านกาแฟคาเฟ่อเมซอน ภายในห้างสรรพสินค้าสุพรีม คอมเพล็กซ์. วารสารการวิจัยการบริหารการพัฒนา, 9(3), 11-21.

อารยา บุญปลูก. (2561). คุณภาพบริการ คุณภาพห้องพัก ชื่อเสียงและความคุ้มค่าด้านราคา ที่มีอิทธิพลต่อความพึงพอใจและความภักดีต่อโรงแรมของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร. (วิทยานิพนธ์บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, ปทุมธานี.

อินเตอร์คอนติเนลตัล พัทยา รีสอร์ท. (2564). อินเตอร์คอนติเนลตัล พัทยา รีสอร์ท. สืบค้นเมื่อ 26 กรกฎาคม 2564, จาก https://pattaya.intercontinental.com/th/Biju K. S, & Savitha, V. (2022). A review on the customer perception, expectations and satisfaction post covid in the hotel industry. International Journal of Economic Perspectives, 16(1), 5-12.

Cochran, W. G. (1977). Sampling Techniques. (3rd edition). New York: John Wiley and Sons Inc.

Cronbach, L. J. (1974). Essentials of psychological testing. New York: Harpet & Row.

Dolnicar, S., & Otter, T. (2003). Which Hotel attributes Matter? A review of previous and a framework for future research, in Griffin, T & Harris, R (eds.) Proceedings of the 9th Annual Conference of the Asia Pacific Tourism Association (APTA), University of Technology Sydney, 2003, (1), 176-188.

Ebiwonjumi, A., Chifurira, R., & Chihamu, K. (2022). An efficient estimation technique for investigating economic growth and its determinants for Nigeria in the presence of multicollinearity. International Journal of Finance & Banking Studies, 11(1), 107-119.

Kim, Y. J., & Kim, H. S. (2022). The impact of hotel customer experience on customer satisfaction through online reviews. Sustainability, 14(2), 848.

Lan, J., Xue, Y., Fang, D., & Zheng, Q. (2022). Optimal strategies for elderly public transport service based on impact-asymmetry analysis: a case study of Harbin. Sustainability, 14(3), 1320.

Martínez-Rodríguez, A., Martínez-Olcina, M., Mora, J., Navarro, P., Caturla, N., & Jones, J. (2022). Anxiolytic effect and improved sleep quality in individuals taking lippia citriodora extract. Nutrients, 14(1), 218.

Nasution, H. (2016). Coaligning service quality attributes and its implication to customer value. In Looking Forward, Looking Back: Drawing on the Past to Shape the Future of Marketing (pp. 751-759). Springer, Cham.

Nungsiyati, N., Andriyani, N., & Purnama, R. (2022). Decision Making System While the Garbage Shelter Using Multiple Attribute Fuzzy Decision Making. JTKSI (Jurnal Teknologi Komputer dan Sistem Informasi), 5(1), 26-30.

Oliver, C. (1997). Sustained Competitive Advantage: Combining Institutional and Resource-Based Views. Strategic Management Journal, 18(9), 697 - 713.

Quan, L., Al-Ansi, A., & Han, H. (2022). Assessing customer financial risk perception and attitude in the hotel industry: Exploring the role of protective measures against COVID-19. International Journal of Hospitality Management, 101, 103-123.

Sadhale, M., & Sathe, S. (2021). Staycation as a marketing tool for survival post covid-19 in five star hotels in pune city. International Journal of Application or Innovation in Engineering & Management (IJAIEM), 10(5), 83-92.

Saputra, A. J., & Djumarno, D. (2021). Effect of price and service quality on customer satisfaction and its implications for customer loyalty at aston pluit hotel & residence jakarta. Dinasti International Journal of Economics, Finance & Accounting, 2(1), 77-91.

Shelly, J. D. (1995). Tackling family member compensation. American Printer, 215(2), 88-95. Stavrianea, A., Kamenidou, I., & Bara, E. Z. (2020). Gender Differences in Satisfaction from Hotel Room Attributes and Characteristics: Insights from Generation Z. In Strategic Innovative Marketing and Tourism (pp. 139-147). Springer, Cham.

Vijayalakshmi, K., & Jayalakshmi, V. (2022). A study on current research and challenges in attribute-based access control model. Intelligent Data Communication Technologies and Internet of Things, 2022, 17-31.

Wijaya, I. N. D., Gandhiadi, G. K., & Harini, L. P. I. (2022). Penerapan fuzzy multiple attribute decision making dalam pemilihan tempat indekos. E-Jurnal Matematika, 11(1), 31-37.

Zaman, M., Botti, L., & Thanh. T., V. (2016). Weight of criteria in hotel selection: an empirical illustration based on tripadvisor criteria. European Journal of Tourism Research, 13, 132-138.

Zhang, P., Gerdes, J. H., & Meng, F. (2020). The impact of national culture on hotel guest evaluation– a big data approach. International Journal of Tourism Research, 22(5), 582-592.

Published

2022-06-29

Issue

Section

บทความวิจัย