ความสัมพันธ์ระหว่างเศรษฐกิจกับการศึกษาในประเทศไทย | The Relationship between Economy and Education in Thailand.

Authors

  • ภาสพงศ์ ภิรมย์คำ สาขาพลศึกษา คณะศึกษาศาสตร์และพัฒนาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ กำแพงแสน
  • ต่อศักด์ แก้วจรัญวิไล สาขาพลศึกษา คณะศึกษาศาสตร์และพัฒนาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ กำแพงแสน

Keywords:

เศรษฐกิจ, การศึกษา, ปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง, economy, education, philosophy of sufficiency economy

Abstract

การจัดการศึกษาเป็นการพัฒนาทุนมนุษย์และทุนทางสังคม ที่เป็นปัจจัยสำคัญที่สุดในกระบวนการพัฒนาทางเศรษฐกิจ ประเทศต้องจัดการศึกษาให้กับประชาชนอย่างทั่วถึง มีประสิทธิภาพและคุณภาพ เพื่อให้ประชากรส่วนใหญ่มีความรู้ความสามารถ มีทักษะและเป็นพลเมืองที่มีความรับผิดชอบ จึงจะสามารถแก้ไขปัญหาและพัฒนาเศรษฐกิจให้ประสบความสำเร็จได้ ดังนั้นการพัฒนาการศึกษาบนรากฐานของการพัฒนาเศรษฐกิจ ภายใต้แนวคิดปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง ซึ่งประกอบด้วยแนวคิดเศรษฐกิจฐานความรู้ เศรษฐกิจสร้างสรรค์ เศรษฐกิจฐานราก และเศรษฐกิจคาร์บอนต่ำ โดยมุ่งไปที่การพัฒนาการศึกษาเพื่อพัฒนาคุณภาพคนให้ส่งผลต่อการพัฒนาเศรษฐกิจของชาติ ได้แก่ การสร้างคนให้คิดเป็น ทำเป็น สร้างสรรค์ ก้าวทันโลก มีคุณธรรม จริยธรรม และรับผิดชอบต่อสังคม การปฏิรูปการศึกษาเพื่อผลิตกำลังคนที่มีคุณภาพเพียงพอและตรงความต้องการ สามารถรองรับกับองค์ความรู้และเทคโนโลยีใหม่ได้อย่างมีประสิทธิภาพ ส่งเสริมการวิจัยพัฒนานวัตกรรมที่ตอบสนองความต้องการของภาคการผลิต และสามารถนำไปสู่การขยายผลทางพาณิชย์อย่างแท้จริง ปรับโครงสร้างพื้นฐานด้านวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีให้ได้รับการพัฒนาอย่างเพียงพอ เช่น อุทยานวิทยาศาสตร์ และสถาบันมาตรวิทยา เป็นต้น จัดการทรัพย์สินทางปัญญาให้ได้รับการปกป้อง นำไปสู่องค์ความรู้เพื่อพัฒนาหรือต่อยอด การสร้างความเข้มแข็งให้ภาคการผลิตและบริการ เพื่อเป็นปัจจัยในการสร้างความเจริญให้กับประเทศไทยของเรา โดยอาศัยความสัมพันธ์ระหว่างเศรษฐกิจและการศึกษา

 

Management of education is the development of human capital and social capital. Which is the most important factor in the economic development process. The country must provide education for the people thoroughly. Efficiency and quality so that the majority of the population has knowledge and abilities skilled and responsible citizens so it can solve problems and develop the economy to be successful. Therefore, the development of education on the foundation of economic development under the philosophy of sufficiency economy which includes the concept of knowledge economy creative economy foundation economy and low-carbon economy by focusing on the development of education to improve the quality of people to affect the development of the nation's economy. This includes creating people to think, act, be creative, keep pace with the world, have morals, ethics, and be socially responsible. Education reform to produce manpower of sufficient quality and that meets the needs can support with new knowledge and technology effectively. Promote research and development of innovations that meet the needs of the manufacturing sector and can lead to a real commercial expansion. Adjust the infrastructure of science and technology to be developed sufficiently, such as a science park and the Institute of Metrology, etc. Manage Intellectual property to be protected leading to a body of knowledge to develop or extend strengthening the manufacturing and service sectors to be a factor in creating prosperity for our country based on the relationship between economy and education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chaipattana Foundation. (2018). Sufficiency Economy.

https://www.chaipat.or.th%2Fpublication%2Fpublish-document%2Fsufficiencyeconomy.

Community Organization Development Institute. (2020). Foundation economy.

https.//web.codi.or.th.

Civil Aviation Authority of Thailand. (2022) Gross Domestic Product (GDP).

https://aviation-io.caat.or.th/aviation-industry-roles/gdp

Cabral, L. M. (2017). Introduction to industrial organization. MIT press.

Eric, A. H. (2005). Why Quality Matters in Education Finance and Development.

https://www.researchgate.net/publication/326068382_Factors_Determining_the_Quality_of_University_Education_Students'_Views

Ministry of Science and Technology. (2019). Green economy. Pathum Thani: National Science and

Technology Development Agency Ministry of Science and Technology.

https://www.nesdc.go.th/download/plan12/

Narathip, C. (1989). Thai economic system and agricultural economy.

https://ms.udru.ac.th/asst.prof.benchamat/4knowledgesources/createdthaibooks/farmmanagem ent/chapter1.pdf

Office of the Secretariat of the Council of Education. (2020). State of Education in Thailand 2018/2019

Education reform in the digital age. Bangkok: Printmaking Co., Ltd.

Pibulsarawut, P. (2007). Driving Sufficiency Economy. The Crown Property Bureau.

https://so05.tci-thaijo.org/index.php/cmruresearch/article/view/245497

Phonpiroon, P. (2013). Creative Economy and Thailand Development. Journal of Economics

Review Institute of Development Studies, 7(1), 1-70.

Electronic government financial management system (2023). budget disbursement Classified by

economy and ministry.

https://dataservices.mof.go.th/menu4?id=3

Thailand Business Management Association. (2022). Results of the country's competitiveness ranking.

https://www.tma.or.th/event-details/thailand-management-day-2022-2

Thewathida, K. (2019). Project to develop tools and collect data on progress in the development of

children, youth and new generations of workers at the provincial level according to the Sustainable Development Goals in education.

https://research.eef.or.th/5%E0%B8%AA%E0%B8%96%E0%B8%B2%E0%B8%99%E0%B8%81%E0%B8%B2%E0%B8%A3%E0%B8%93%E0%B9%8C%E0%B8%81%E0%B8%B2%E0%B8%A3%E0%B8%A8%E0%B8%B6%E0%B8%81%E0%B8%A9%E0%B8%B2%E0%B9%84%E0%B8%97%E0%B8%A2%E0%B8%97%E0%B8%B5/

Downloads

Published

2024-10-16

Issue

Section

บทความวิชาการ