ผลการจัดการเรียนรู้พลศึกษาโดยใช้รูปแบบการเรียนการสอนทักษะปฏิบัติ ของเดฟร่วมกับทฤษฎีการเชื่อมโยงของธอร์นไดค์ที่มีต่อทักษะการ เล่นลูกสองมือล่างกีฬาวอลเลย์บอลของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย | The Effects of Physical Education Learning Management Using Dave’s Instructional Model with Thorndike’s Connectionism Theory on the Skills Playing Volleyball Under Hands of High School Students

ขออนุญาติส่งบทความวิจัยพิจารณาครับ "ผลการจัดการเรียนรู้พลศึกษาโดยใช้รูปแบบการเรียนการสอนทักษะปฏิบัติของเดฟร่วมกับทฤษฎีการเชื่อมโยงของธอร์นไดค์ที่มีต่อทักษะการเล่นลูกสองมือล่างกีฬาวอลเลย์บอลของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย"

Authors

  • จิราภรณ์ เนินทอง คณะศึกษาศาสตร์และพัฒนาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกำแพงแสน
  • วิชนนท์ พูลศรี คณะศึกษาศาสตร์และพัฒนาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกำแพงแสน
  • วีรวรรณ จีนแคะ คณะศึกษาศาสตร์และพัฒนาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกำแพงแสน

Keywords:

การจัดการเรียนรู้พลศึกษา, รูปแบบการเรียนการสอนทักษะปฏิบัติของเดฟ, ทฤษฎีการเชื่อมโยงของธอร์นไดค์, ทักษะการเล่นลูกสองมือล่างกีฬาวอลเลย์บอล, นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย , Physical Education Learning Management, Learning by using Dave's instructional model, Thorndike’s connectionism theory, The skills playing volleyball under hands, High School Student

Abstract

         

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบค่าเฉลี่ยคะแนนทักษะการเล่นลูกสองมือล่าง           กีฬาวอลเลย์บอลก่อนและหลังใช้รูปแบบการเรียนการสอนทักษะปฏิบัติของเดฟร่วมกับทฤษฎีการเชื่อมโยงของธอร์นไดค์ของกลุ่มทดลอง 2) เปรียบเทียบค่าเฉลี่ยคะแนนทักษะการเล่นลูกสองมือล่างกีฬาวอลเลย์บอลหลังการทดลองระหว่างนักเรียนกลุ่มทดลองที่ใช้รูปแบบการเรียนการสอนทักษะปฏิบัติของเดฟร่วมกับทฤษฎีการเชื่อมโยงของธอร์นไดค์ และกลุ่มควบคุมใช้การสอนแบบปกติ 3) ศึกษาความพึงพอใจที่มีต่อการเรียนโดยใช้รูปแบบการเรียนการสอนทักษะปฏิบัติของเดฟร่วมกับทฤษฎีการเชื่อมโยงของธอร์นไดค์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 กลุ่มตัวอย่างมีทั้งหมด 58 คน แบ่งเป็น กลุ่มทดลอง จำนวน 29 คน เป็นกลุ่มควบคุม จำนวน 29 คน ได้มาจากสุ่มอย่างง่ายด้วยวิธีการจับฉลาก เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้        พลศึกษาโดยใช้รูปแบบการเรียนการสอนทักษะปฏิบัติของเดฟ ร่วมกับทฤษฎีการเชื่อมโยงของธอร์นไดค์          (มีค่าความตรงเชิงเนื้อหา เท่ากับ 1.00) จำนวน 6 สัปดาห์ 2) แบบประเมินทักษะการเล่นลูกสองมือล่าง            กีฬาวอลเลย์บอล (มีค่าความตรงเชิงเนื้อหา เท่ากับ 1.00 และค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ 0.84) และแบบสอบถามความพึงพอใจที่มีต่อการจัดการเรียนรู้พลศึกษาโดยใช้รูปแบบการเรียนการสอนทักษะปฏิบัติของเดฟร่วมกับทฤษฎีการเชื่อมโยงของธอร์นไดค์ (ค่าความตรงเชิงเนื้อหา เท่ากับ 1.00 และค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ 1.00) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบความแตกต่างค่าเฉลี่ยของคะแนนด้วยค่า “ที” (T-test) ผลการวิจัยพบว่า 1) ค่าเฉลี่ยคะแนนทักษะการเล่นลูกสองมือล่างกีฬาวอลเลย์บอล โดยใช้รูปแบบการเรียนการสอนทักษะปฏิบัติของเดฟร่วมกับทฤษฎีการเชื่อมโยงของธอร์นไดค์ หลังการทดลองของกลุ่มทดลองสูงกว่าก่อนการทดลอง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  2) ค่าเฉลี่ยคะแนนทักษะการเล่นลูกสองมือล่างในกีฬาวอลเลย์บอล โดยใช้รูปแบบการเรียนการสอนทักษะปฏิบัติของเดฟร่วมกับทฤษฎีการเชื่อมโยงของธอร์นไดค์หลังการทดลองของกลุ่มทดลองสูงกว่ากลุ่มควบคุม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. ความพึงพอใจที่มีต่อการเรียนโดยใช้รูปแบบการเรียนการสอนทักษะปฏิบัติของเดฟร่วมกับทฤษฎีการเชื่อมโยงของธอร์นไดค์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6  อยู่ระดับมากที่สุด

 

This research aimed to: 1) to compare the average of the under hands in volleyball skills before and after the experiment of the experiment group through Dave's instructional model with Thorndike’s connectionism theory, 2) to compare the average of the under hands in volleyball skills after the experimental between the experimental group through Dave's instructional model with Thorndike’s connectionism theory and the control groups normal physical education learning, 3) to study satisfaction with learning using Dave's instructional model with Thorndike’s connectionism theory of high school student. The sample group totaled 58 people, divided into the experimental group were 29 people and the control group were 29 people, that were obtained from Simple random sampling by Lottery.                                  The instruments were comprised of : 1) Physical education learning management lessen plan using Dave's instructional model with Thorndike’s connectionism theory spend 6 weeks (content validity was 1.00), 2) The assessment form of learning under hands in playing volleyball skills (content validity was 1.00 and reliability was 0.84), and 3) the physical education learning management function, by using Dave's instructional model with Thorndike’s connectionism theory (content validity was 1.00 and reliability was 1.00). The data were analyzed by mean, standard deviation and t-test. The results showed                         1) The average score of the under hands skills in volleyball. by using Dave's instructional model with Thorndike’s connectionism theory after the experiment of the experimental group was higher than before the experiment with Statistically significant at the level .05, 2) The average score of the under hands skills in volleyball. by using Dave's instructional model with Thorndike’s connectionism theory after the experiment, the experimental group was higher than the control group with Statistically significant                          at the level of .05, 3) The results of satisfaction with learning using the teaching model, teaching, and practical skills of Dave, together with the connection theory of Thorndike. of high school student were at the highest level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Academic work group. (2017). Summary form for measuring academic achievement. Sukhothai:

Banmai Charoenphon Pittayakhom School.

Aksorndet, N. (2011). Creating reading comprehension exercises for Mathayom 2 students.

[Master of Education (Curriculum and Instruction), Burapha University]

Aphai, S. (2010). Results of organizing mathematics learning activities on adding and subtracting

numbers in Grade 1 using skill exercises. [Master of Education degree, Mahasarakham

University].

Glen, S. (2021). Test-Retest Reliability. https://www.statisticshowto.com/test-retest-reliability/

Kunaphisit, W. (2018) Curriculum and learning management for physical education

(revised edition 2018). Bangkok: Academic Promotion Center.

Ministry of Education. (2008). Basic Education Core Curriculum B.E. 2551. Bangkok:

The Agricultural Cooperative Federation of Thailand.

Pianchob, W. (2018). Collected articles on philosophy, principles,

teaching methods, and measurements for evaluating physical education.

Publisher of Chulalongkorn University [translated].

Polchai, C. (2021). The development of Float serving skill in volleyball game through skill exercises

for grade 10 students. Journal of MCU Ubon, 6(2), 617-628

Promnet, P. (2020). Results of organizing a volleyball sports group program on working skills.

Volleyball teams and skills of vocational college students. [Master of Education

(Curriculum and Instruction), Chulalongkorn University]

Saechung, E. (2021). Results of organizing physical education learning using reinforcement on

learning potential towards responsibility and counter-attacking skills in table tennis.

[Master of Education (Curriculum and Instruction), Chulalongkorn University]

Thongdee, R. (2019). Effects of Cooperative Physical Education Learning Management on

Sportsmanship and Volleyball Skills of High School Students. Srinakharinwirot University.

Bangkok [translated].

Thongnak, S. (2015). Development of activity Package for handbal basicl skills using Davies

Instructional Model for Psychomotor Domain for students of Mathayomthaklaeng school,

Chanthaburi Province. [Master of Education (Curriculum and Instruction),

Rambhai Barni Rajabhat University]

Downloads

Published

2024-10-16

Issue

Section

บทความวิจัย