การพัฒนา e content ด้านสาธารณสุข เพื่อพัฒนาสุขศึกษา ในโรงเรียนเขตพื้นที่ชายขอบจังหวัดราชบุรี |Development of e content in public health to develop health education in the school in marginal areas of Ratchaburi Province.

ผู้แต่ง

  • รุ่งอรุณ สุทธิพงษ์ มหาวิทยาลัยราชภัฏหมู่บ้านจอมบึง
  • เอกรวี ครุฑางคะ มหาวิทยาลัยราชภัฏหมู่บ้านจอมบึง
  • ศิรินทิพย์ ห่วงทอง มหาวิทยาลัยราชภัฏหมู่บ้านจอมบึง
  • รุ่งนภา สิงห์สถิตย์ มหาวิทยาลัยราชภัฏหมู่บ้านจอมบึง
  • รัชดาพร ฐานมั่น มหาวิทยาลัยราชภัฏหมู่บ้านจอมบึง
  • นัฏกร สุขเสริม มหาวิทยาลัยราชภัฏหมู่บ้านจอมบึง
  • พนารัตน์ แสงวิจิตร มหาวิทยาลัยราชภัฏหมู่บ้านจอมบึง
  • ภาคภูมิ พันธุ์พิมานมาศ มหาวิทยาลัยราชภัฏหมู่บ้านจอมบึง
  • วรลักษณ์ ทองประยูร มหาวิทยาลัยราชภัฏหมู่บ้านจอมบึง
  • นภาวลัย ครุฑางคะ มหาวิทยาลัยราชภัฏหมู่บ้านจอมบึง

คำสำคัญ:

e content , สาธารณสุข, สุขศึกษา , โรงเรียนเขตพื้นที่ชายขอบจังหวัดราชบุรี , public health, Health education subject, Schools in marginal areas of Ratchaburi province

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) พัฒนา e content ด้านสาธารณสุข เพื่อพัฒนาสุขศึกษาในโรงเรียนเขตพื้นที่ชายขอบจังหวัดราชบุรี (2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้วย e content ด้านสาธารณสุข
เพื่อพัฒนาสุขศึกษา ในโรงเรียนเขตพื้นที่ชายขอบจังหวัดราชบุรี และ (3) ศึกษาความพึงใจพอของนักเรียนที่มีต่อ      e content ด้านสาธารณสุข เพื่อพัฒนาสุขศึกษา ในโรงเรียนเขตพื้นที่ชายขอบจังหวัดราชบุรี กลุ่มตัวอย่าง
คือ นักเรียน ชั้นประถมศึกษา ปีที่ 6 จำนวน 50 คน โรงเรียนสินแร่สยาม อำเภอสวนผึ้ง จังหวัดราชบุรี ที่ได้มาจากการสุ่มตัวอย่างแบบกลุ่ม (Cluster sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ประกอบด้วย (1) บทเรียน             e content ด้านสาธารณสุข เพื่อพัฒนาสุขศึกษา ในโรงเรียนเขตพื้นที่ชายขอบ จังหวัดราชบุรี (2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน มีค่าความเชื่อมั่น KR-20 เท่ากับ 0.78 และ (3) แบบสอบถามความพึงพอใจของผู้เรียน มีค่าความเชื่อมั่น สัมประสิทธิ์อัลฟาของครอนบาท เท่ากับ 0.70 สถิติที่ใช้คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที

ผลการวิจัยพบว่า 1) บทเรียน e content ด้านสาธารณสุข เพื่อพัฒนาสุขศึกษา ในโรงเรียนเขตพื้นที่ชายขอบจังหวัดราชบุรี ในภาพรวม ด้านเนื้อหา อยู่ในระดับมากที่สุด (  = 4.65, S.D.= 0.80)  และด้านสื่อ อยู่ในระดับมากที่สุด (  = 4.62, S.D.= 0.41) 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้วย e content พบว่า คะแนนทดสอบหลังเรียน( = 22.26, S.D.= 3.00) สูงกว่าคะแนนก่อนเรียน ( = 18.00, S.D.= 4.20) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  3) ความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อ e content ด้านสาธารณสุข เพื่อพัฒนาสุขศึกษา ในโรงเรียนเขตพื้นที่ชายขอบจังหวัดราชบุรี พบว่า ภาพรวมอยู่ในระดับมาก (  = 3.60, S.D.= 1.10) 

 

The objectives of this research were to 1) develop e-content in public health to develop health education in schools in marginal areas of Ratchaburi province 2) Compare academic achievement with e-content on public health to develop health education in schools in marginal areas of Ratchaburi province and 3) Study students' satisfaction with public health e-content to develop health education in schools in marginal areas of Ratchaburi province. The sample group was 50 students in Grade 6 of Sinrae Siam School, Suan Phueng district, Ratchaburi province from group sampling (Cluster sampling). The tools used in this research include 1) e-content lessons on public health to develop health education In schools in marginal areas Ratchaburi province 2) Academic achievement test, KR-20 reliability value of 0.78 and 3) student satisfaction questionnaire, reliability value with Cronbath's alpha coefficient is equal to 0.70. Statistics used are percentage, mean, standard deviation. and t-test.

The results of the research found that 1) e content lessons in public health to develop health education In schools in marginal areas of Ratchaburi province, overall, the content aspect was at the highest level ( = 4.65, S.D.= 0.80) and the media aspect was at the highest level (  = 4.62, S.D.= 0.41). 2) Academic achievement with e content found that the post-test scores (  = 22.26, S.D.= 3.00) were higher than the pre-test scores (  = 18.00, S.D.= 4.20) with statistical significance at the .05 level. 3) Satisfaction of students towards e-content in public health to develop health education In schools in marginal areas of Ratchaburi province, it was found that the overall level was at a high level (  = 3.60, S.D.= 1.10).

 

Downloads

Download data is not yet available.

เอกสารอ้างอิง

John W, Best. (1977). Research in Education. 3rd ed. Englewood Cliffs, New Jersey : Prentice Hall,

Inc.

DenDong, S. (2019). Thai Culture 4.0: The Language Usage of Thai People in Social Media.

History in Thai territory that has an effect on the academic achievement of secondary school students Year 1 Joseph Upatham School [Master of Education’s Independent study, Silpakorn University].

Malithong, K. (1997). Educational technology and innovation. Bangkok: Chulalongkorn University. [translated]

Ministry of Education. (2003). National Education Competition 1999 and its amendments (2nd edition)

Bangkok: Ministry of Education. [translated]

Ministry of Education. (2010). National Education Act B.E.2542 (1999) and Amendments (Second National Educational Act B.E.2545(2002) and third National Education Act B.E.2553 (2010). Bangkok: Printing company, sending organization Products and parcels. [translated]

Nilsri, S. (2015). Effcets of simulation multimedia lesson in science subject on analytical thinking ability

of phatomsuksa 4 students [Master of Education’s Thesis, Silpakorn University]

Provincial Education office. (2023). Ratchaburi Province Educational Development Plan (2019 – 2022), abbreviated version. Ratchaburi : Author. [translated].

Phrueksakunnan, W. (2006). Change from era to era of educational technologists. Academic Resources Journal, 17(2). [translated]

Silaket, W. (2014). Integrated learning outcomes for history subjects Stories of the past.

Sinraesiam School. (2022). Self-assessment report Sinraesiam School, year 2022. Ratchaburi : Author. [translated].

Srikomontip, S. (2014). The Effectof the multimedia with Classroom Instruction to Enhance Achievement Motivation of ProductionMedia Arts for Children [Master of Education’s Independent study, Silpakorn University].

Srirungruang, A. (2015). Effects of blended learning with cooperative learning on computer subject upon

media literacy and cooperative skills of phatomsuksa 6 students. [Master of Education’s Thesis,

Silpakorn University].

Srisatidnarakul, B. (2007). Research Methodology: How To Success. Bangkok: U&I Inter Media. [translated]

Taweerat, P. (1997). Research Methodology in Behavioral and Social Sciences. (7th ed.). Bangkok:

Educa - tional and Psychological Test Bureau Srinakharinwirot University Prasarnmit

The 11th NPRU National Academic Conference, 11-12 July 2019, 1-9. [translated]

Unaromlert, T. (2006). Educational measurement and evaluation. Nakhon Pathom: Faculty of Education,

Silpakorn University. [translated]

ดาวน์โหลด

เผยแพร่แล้ว

2024-06-04

ฉบับ

บท

บทความวิจัย