การพัฒนา e content ด้านสาธารณสุข เพื่อพัฒนาสุขศึกษา ในโรงเรียนเขตพื้นที่ชายขอบจังหวัดราชบุรี |Development of e content in public health to develop health education in the school in marginal areas of Ratchaburi Province.

Main Article Content

รุ่งอรุณ สุทธิพงษ์
เอกรวี ครุฑางคะ
ศิรินทิพย์ ห่วงทอง
รุ่งนภา สิงห์สถิตย์
รัชดาพร ฐานมั่น
นัฏกร สุขเสริม
พนารัตน์ แสงวิจิตร
ภาคภูมิ พันธุ์พิมานมาศ
วรลักษณ์ ทองประยูร
นภาวลัย ครุฑางคะ

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) พัฒนา e content ด้านสาธารณสุข เพื่อพัฒนาสุขศึกษาในโรงเรียนเขตพื้นที่ชายขอบจังหวัดราชบุรี (2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้วย e content ด้านสาธารณสุข
เพื่อพัฒนาสุขศึกษา ในโรงเรียนเขตพื้นที่ชายขอบจังหวัดราชบุรี และ (3) ศึกษาความพึงใจพอของนักเรียนที่มีต่อ      e content ด้านสาธารณสุข เพื่อพัฒนาสุขศึกษา ในโรงเรียนเขตพื้นที่ชายขอบจังหวัดราชบุรี กลุ่มตัวอย่าง
คือ นักเรียน ชั้นประถมศึกษา ปีที่ 6 จำนวน 50 คน โรงเรียนสินแร่สยาม อำเภอสวนผึ้ง จังหวัดราชบุรี ที่ได้มาจากการสุ่มตัวอย่างแบบกลุ่ม (Cluster sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ประกอบด้วย (1) บทเรียน             e content ด้านสาธารณสุข เพื่อพัฒนาสุขศึกษา ในโรงเรียนเขตพื้นที่ชายขอบ จังหวัดราชบุรี (2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน มีค่าความเชื่อมั่น KR-20 เท่ากับ 0.78 และ (3) แบบสอบถามความพึงพอใจของผู้เรียน มีค่าความเชื่อมั่น สัมประสิทธิ์อัลฟาของครอนบาท เท่ากับ 0.70 สถิติที่ใช้คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที


ผลการวิจัยพบว่า 1) บทเรียน e content ด้านสาธารณสุข เพื่อพัฒนาสุขศึกษา ในโรงเรียนเขตพื้นที่ชายขอบจังหวัดราชบุรี ในภาพรวม ด้านเนื้อหา อยู่ในระดับมากที่สุด (  = 4.65, S.D.= 0.80)  และด้านสื่อ อยู่ในระดับมากที่สุด (  = 4.62, S.D.= 0.41) 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้วย e content พบว่า คะแนนทดสอบหลังเรียน( = 22.26, S.D.= 3.00) สูงกว่าคะแนนก่อนเรียน ( = 18.00, S.D.= 4.20) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  3) ความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อ e content ด้านสาธารณสุข เพื่อพัฒนาสุขศึกษา ในโรงเรียนเขตพื้นที่ชายขอบจังหวัดราชบุรี พบว่า ภาพรวมอยู่ในระดับมาก (  = 3.60, S.D.= 1.10) 


 


The objectives of this research were to 1) develop e-content in public health to develop health education in schools in marginal areas of Ratchaburi province 2) Compare academic achievement with e-content on public health to develop health education in schools in marginal areas of Ratchaburi province and 3) Study students' satisfaction with public health e-content to develop health education in schools in marginal areas of Ratchaburi province. The sample group was 50 students in Grade 6 of Sinrae Siam School, Suan Phueng district, Ratchaburi province from group sampling (Cluster sampling). The tools used in this research include 1) e-content lessons on public health to develop health education In schools in marginal areas Ratchaburi province 2) Academic achievement test, KR-20 reliability value of 0.78 and 3) student satisfaction questionnaire, reliability value with Cronbath's alpha coefficient is equal to 0.70. Statistics used are percentage, mean, standard deviation. and t-test.


The results of the research found that 1) e content lessons in public health to develop health education In schools in marginal areas of Ratchaburi province, overall, the content aspect was at the highest level ( = 4.65, S.D.= 0.80) and the media aspect was at the highest level (  = 4.62, S.D.= 0.41). 2) Academic achievement with e content found that the post-test scores (  = 22.26, S.D.= 3.00) were higher than the pre-test scores (  = 18.00, S.D.= 4.20) with statistical significance at the .05 level. 3) Satisfaction of students towards e-content in public health to develop health education In schools in marginal areas of Ratchaburi province, it was found that the overall level was at a high level (  = 3.60, S.D.= 1.10).


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

บท
บทความวิจัย

เอกสารอ้างอิง

John W, Best. (1977). Research in Education. 3rd ed. Englewood Cliffs, New Jersey : Prentice Hall,

Inc.

DenDong, S. (2019). Thai Culture 4.0: The Language Usage of Thai People in Social Media.

History in Thai territory that has an effect on the academic achievement of secondary school students Year 1 Joseph Upatham School [Master of Education’s Independent study, Silpakorn University].

Malithong, K. (1997). Educational technology and innovation. Bangkok: Chulalongkorn University. [translated]

Ministry of Education. (2003). National Education Competition 1999 and its amendments (2nd edition)

Bangkok: Ministry of Education. [translated]

Ministry of Education. (2010). National Education Act B.E.2542 (1999) and Amendments (Second National Educational Act B.E.2545(2002) and third National Education Act B.E.2553 (2010). Bangkok: Printing company, sending organization Products and parcels. [translated]

Nilsri, S. (2015). Effcets of simulation multimedia lesson in science subject on analytical thinking ability

of phatomsuksa 4 students [Master of Education’s Thesis, Silpakorn University]

Provincial Education office. (2023). Ratchaburi Province Educational Development Plan (2019 – 2022), abbreviated version. Ratchaburi : Author. [translated].

Phrueksakunnan, W. (2006). Change from era to era of educational technologists. Academic Resources Journal, 17(2). [translated]

Silaket, W. (2014). Integrated learning outcomes for history subjects Stories of the past.

Sinraesiam School. (2022). Self-assessment report Sinraesiam School, year 2022. Ratchaburi : Author. [translated].

Srikomontip, S. (2014). The Effectof the multimedia with Classroom Instruction to Enhance Achievement Motivation of ProductionMedia Arts for Children [Master of Education’s Independent study, Silpakorn University].

Srirungruang, A. (2015). Effects of blended learning with cooperative learning on computer subject upon

media literacy and cooperative skills of phatomsuksa 6 students. [Master of Education’s Thesis,

Silpakorn University].

Srisatidnarakul, B. (2007). Research Methodology: How To Success. Bangkok: U&I Inter Media. [translated]

Taweerat, P. (1997). Research Methodology in Behavioral and Social Sciences. (7th ed.). Bangkok:

Educa - tional and Psychological Test Bureau Srinakharinwirot University Prasarnmit

The 11th NPRU National Academic Conference, 11-12 July 2019, 1-9. [translated]

Unaromlert, T. (2006). Educational measurement and evaluation. Nakhon Pathom: Faculty of Education,

Silpakorn University. [translated]