A CONJOINT ANALYSIS OF PACKAGE RICE’S ATTRIBUTES ON CONSUMER SATISFACTION AND CONSUMER BEHAVIOR IN PURCHASING BAGGED RICE IN NAKHON PANOM

Authors

  • Chuda Worawattanatam Faculty of Liberal Arts and Management Science, Kasetsart University
  • Premruedee Jitkuekul Faculty of Liberal Arts and Management Science, Kasetsart University

Keywords:

Conjoint Analysis, Packaged Rice, Product Attributes, Consumer Behavior

Abstract

This research has a purpose to perform a conjoint analysis of common attributes of bagged rice affecting consumer satisfaction and consumer behaviour in purchasing bagged rice in Nakhon Panom Province for making a marketing plan and developing bagged rice products by agriculturists or rice retailers. For create the appropriate survey, the feedback was gathering from 20 people. To selecting the attribution which impact to satisfaction of customer in the scope of survey creating. The data were collected from 400 consumers of bagged rice in Nakhon Panom Province. The result of the conjoint analysis revealed the common attributes of bagged rice contributing to consumers’ highest satisfaction, namely vacuum packaging, B pattern logo, B pattern slogan, nutrition facts, and unidentified agriculture sources. This information could serve as a guideline for developing rice packages to be more attractive and unique compared to those of the competitors in the market and for responding to the needs of consumers to increase their satisfaction. The results also showed that the consumers have the highest satisfaction on Jasmine rice. For instance, they always purchase rice at 5-8 kilograms per time from department stores followed by rice shops. The most influential factor on purchasing decisions is the consumers themselves. The results of the study on bagged rice purchasing behaviour can serve as a guideline for planning a bagged rice business targeting at 5 kg bagged rice sold specifically at rice shops.

Downloads

Download data is not yet available.

References

กองทอง ตรุษศาสน, สุวรรณา ประณีตวตกุล, และวลีรัตน์ สุพรรณชาติ. (2564). ความพึงพอใจของเกษตรกรต่อคุณลักษณะสายพันธุ์พริกต้านทานโรคกรณีศึกษาโรคใบหงิกเหลือง. วารสารแก่นเกษตร, 43(2), 207-214.

ข่าวสด. (2564). ข้าวเปลือกราคาตก ชาวนาสีข้าวสารขายเองริมถนน กำไรดีกิโลละ 33-37 บาท, สืบค้นเมื่อ 14 พฤศจิกายน 2564. จาก https://www.khaosod.co.th/around-thailand/news_6722000

ธนัท ธำรงพิรุณ, อภิชาต ดะลุณเพธย์, และ วิศิษฐ์ ลิ้มสมบุญชัย. (2559). คุณลักษณะที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อแคบหมูของผู้บริโภค. วารสารเศรษฐศาสตร์รามคำแหง, 2(1), 77-101.

ธนากร ภัทรพูนสิน. (2556). อิทธิพลของความจงรักภักดีต่อตราสินค้าข้าวสารบรรจุถุง. (ปริญญานิพนธ์บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยศิลปากร, กรุงเทพฯ.

ธนิดา ภูศรี และชนม์ณัฐชา กังวานศุภพันธ์. (2563). พฤติกรรมการซื้อข้าวอินทรีย์ของผู้บริโภคในเขตเทศบาลเมืองจังหวัดสุรินทร์. วารสารวิจัยวิทยาการจัดการมหาวิทยาลัยราชภัฏสุรินทร์, 4(1), 1-13.

ประชาชาติธุรกิจ. (2564). ครึ่งปี 64 ส่งออกข้าวไทยหืดจับได้แค่ 2.1 ล้านตัน หดตัว 25%, สืบค้นเมื่อ 14 พฤศจิกายน 2564. จาก https://www.prachachat.net/economy/news-727910

พิริยะ ผลพิรุฬห์. (2560). เขาตั้งราคากันอย่างไรถึงได้กำไรสูงสุด (เศรษฐศาสตร์ว่าด้วยการเลือกปฏิบัติในการตั้งราคา). Applied Economics Journal, 24(1), 94-97.

ภาคภูมิ พิชญ์หาญณรงค์ และอภิชาต ดะลุณเพธย์. (2559). ความพึงพอใจของเกษตรกรที่มีต่อเงื่อนไขในสัญญาการขายสับปะรดโรงงานในจังหวัดระยอง. วารสารเศรษฐศาสตร์และนโยบายสาธารณะ, 7(13), 1-19.

วรัญญา ทิพย์มณฑา. (2559). ปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการเลือกซื้อข้าวสารกล้องบรรจุถุงของผู้บริโภค ในจังหวัดนครปฐม. (ปริญญานิพนธ์บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, ปทุมธานี.

ศรีเวียง ทิพกานนท์, รัชนี เจริญ, วรรณทิชา เศวตบวร, และ วิบูลย์ เหรียญสง่าวงศ์. (2561). การสร้างแนวคิดผลิตภัณฑ์เครื่องดื่มจมูกข้าวสำหรับผู้สูงอายุในจังหวัดปราจีนบุรีโดยใช้วิธีการวิเคราะห์องค์ประกอบร่วม. Kasetsart Journal of Social Sciences, 39(1), 674-683.

ศูนย์วิทยาศาสตร์ข้าว. (2565). ข้าวคือชีวิต, สืบค้นเมื่อ14 พฤษภาคม 2565. จาก https://dna.kps.ku.ac.th/-index.php/rsc-news/new-rsc-rgd/news/205-rice-for-life

สรียา อัชฌาสัย และลักคณา วรศิลป์ชัย. (2555). ปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์ข้าวสารบรรจุถุงในเขตกรุงเทพมหานคร. วารสารปัญญาภิวัฒน์, 3(2), 22-37.

สำนักงานเศรษฐกิจการเกษตร. (2563). สถิติการส่งออก (Export), สืบค้นเมื่อ 14 พฤศจิกายน 2564. จาก http://impexp.oae.go.th/service/export.php?S_YEAR=2563&E_YEAR=2563&-PRODUCT_GROUP=5250&wf_search=&WF_SEARCH=Y

สำนักงานสถิติแห่งชาติ. (2563). สถิติการปลูกข้าวจำแนกเป็นรายภาคและจังหวัด ปีเพาะปลูก 2562/63, สืบค้นเมื่อ 14 พฤศจิกายน 2564. จาก http://statbbi.nso.go.th/staticreport/ page/sector/-th/11.aspx

สิริรัญญา อุบาลี, วิศิษฐ์ ลิ้มสมบุญชัย, และอภิชาต ดะลุณเพธย์. (2561). ความพึงพอใจและความเต็มใจจ่ายของผู้บริโภคต่อคุณลักษณะของนมพร้อมดื่มอินทรีย์ในเขตกรุงเทพมหานคร. วารสารมหาวิทยาลัยราชภัฏร้อยเอ็ด, 12, 43-49.

สุบรรณ เอี่ยมวิจารณ์. (2557). นโยบายการกำหนดราคาข้าวกับการพัฒนาคุณภาพชีวิตชาวนาไทย. วารสารสถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม, 1(2), 75-48.

สุพัดชา โอทาศรี. (2556). การดำรงอยู่ของอาชีพชาวนาไทย: กรณีศึกษาชาวนาไทย จังหวัดลพบุรี. วารสารวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฏเลย, 8(25), 34-43.

สุวรรณา สายรวมญาติ. (2563). พฤติกรรมการเลือกซื้อข้าวสารบรรจุถุงและปัจจัยที่กำหนดราคา กรณีศึกษาผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร. วารสารเศรษฐศาสตร์และกลยุทธ์การจัดการ, 8(1), 38-52.

อรพรรณ อิสาร และธวมินทร์ เครือโสม. (2563). พฤติกรรมของผู้บริโภคในการเลือกซื้อข้าวสาร กรณีศึกษาร้านขายข้าวสารในจังหวัดอุบลราชธานี. วารสารบริหารศาสตร์ มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี, 9(1), 21-37.

Agbas, N. S., & Ceballos, R. F. (2019). On the conjoint analysis of consumer’s preferences on quality attributes of rice. Advances and Applications in Statistics, 58(1), 45-55.

Aprilia, A., Laili, F., & Sujarwo, S. (2017). Consumer preferences for rice in Malang, east Java, Indonesia. Agricultural Socio-Economics Journal, 16(3), 136-142.

BBC News Thailand. (2564). ราคาข้าว: เหตุใดราคาข้าวปีนี้จึงตกต่ำจนถูกนำมาเปรียบกับราคาบะหมี่กึ่งสำเร็จรูป, สืบค้นเมื่อ 14 พฤศจิกายน 2564. จาก https://www.bbc.com/thai/thailand-59179023

Chialue, L., Moustier, P., & Manivong, P. (2018). Laotian consumer perceptions of rice quality-Insights from a conjoint analysis. Systèmes alimentaires, 2018(3), 61-87.

Dos Reis, V. L., Sidharta, H., & Wiyakusuma, I. B. Y. (2022). the analysis of consumer preference on product attributes of Koeliner Ecoe Taro Chip. Review of Management and Entrepreneurship, 6(1), 1-16.

Irani, R., & Frankel, L. (2020). The role of design in consumer behaviour: How design can influence consumer decision making at a point of purchase. Advances in Industrial Design, 1202, 316-322.

Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610.

Moutaftsi, P., & Kyratsis, P. (2016). Visual brand identity of food products: a customer’s perspective. Journal of Applied Packaging Research, 8(3), 1-14.

Nesselhauf, L., Fleuchaus, R., & Theuvsen, L. (2020). What about the environment? A choice-based conjoint study about wine from fungus-resistant grape varieties. International Journal of Wine Business Research, 32(1), 96-121.

Schirmer, J. H., Wright, M. N., Herrmann, K., Laudien, M., Nölle, B., Reinhold‐Keller, E., Holle, J. U. (2016). Myeloperoxidase–ntineutrophil Cytoplasmic Antibody (ANCA)–positive granulomatosis with polyangiitis (Wegener's) is a clinically distinct subset of ANCA‐Associated Vasculitis: a retrospective analysis of 315 patients from a German Vasculitis Referral Center. Arthritis & Rheumatology, 68(12), 2953-2963.

The Standard. (2564). ส่อง 5 เทรนด์ Wellness ที่น่าสนใจในปี 2022, สืบค้นเมื่อ 19 ธันวาคม 2564. จาก https://thestandard.co/5-wellness-trend-in-2022/

Trigui, I. T., & Abdelmoula, M. (2019). The effect of packaging size on purchase intention: the case of Tunisian Olive Oil in the USA Market. International Journal of Business and Economics Research, 8(5), 320-324.

Uchida, H., Onozaka, Y., Morita, T., & Managi, S. (2014). Demand for ecolabeled seafood in the Japanese market: A conjoint analysis of the impact of information and interaction with other labels. Food Policy, 44, 68-76.

Waskito, J. P. H., Wedowati, E. R., Rejeki, F. S., & Wahyuningtyas, E. (2022). Food product design with wijaya kusuma character based on pleasurable design. International Journal of Engineering, Science & Information Technology, 2(1), 1-8.

Published

2022-06-29

Issue

Section

บทความวิจัย