DETERMINING THE CRIMINAL LIABILITY AGAINST BUDDHIST MONKS IN THE CASE OF THE SENATOR FROM THE PRETENDING POWER OVER NATURAL PERSONS

Authors

  • Phiraphot Pinthongdee Faculty of Liberal Arts and Science, Kasetsart University
  • Nirun Throngnirun Faculty of Liberal Arts and Management Science, Kasetsart University
  • Siriluk Prasunpangsri Faculty of Liberal Arts and Management Science, Kasetsart University
  • Chatchay Wiriyajaroenkit Faculty of Liberal Arts and Management Science, Kasetsart University
  • Preechawach Savetphataraphaisan Faculty of Liberal Arts and Management Science, Kasetsart University

Keywords:

criminal liability, monk, Pāràjika

Abstract

This study aims to 1) investigate the history of the alleged offenses committed by Dhamma Vijaya; 2) study the law and regulations concerning the offense of monks under the Buddhist Sangha Act, B.E.2505; and 3) impose criminal liability on monks who misbehave. Thailand has not yet imposed criminal penalties on monks Pāràjika and Buddhist monks deliberately violate the Vinaya.  Thus, some monks deliberately violated the discipline and were fearless of the laws of the city. Such behavior causes people to lose faith in Buddhism. Therefore, it is necessary to study the principles of criminal liability of the monks who violate the rule to guide the imposition of penalties appropriately and in accordance with the current social situation. The results indicated that the monk's boasting of the Dharma utrimnus is punishable. As a result, the monks were absent from monasticism and could not return to ordination.  In the past, this offense was defined in the civil law. Such provision was later repealed. When a monk commits an offense, he is only punished according to the discipline. In order to protect Buddhism, the law should be amended to include criminal offences and penalties, thus causing fear of abusive acts, and being able to keep Buddhism within the Buddhist faith.

Downloads

Download data is not yet available.

References

กฎหมายตราสามดวง เล่ม 4 (พ.ศ. 2506) (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพมหานคร: องค์การค้าคุรุสภา.

คฑารัตน์ เฮงตระกูล. (2550). การศึกษาป้องกันและควบคุมอาญชากรรมในทัศนะคริสต์ศาสนาพระพุทธศาสนา และกฎหมายตราสามดวง (วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิตสาขาวิชาธรรมศาสตร์). มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

โชติ ทองประยูร. (2535). คำบรรยาย กฎมหาเถรสมาคม ฉบับที่ 11 (พ.ศ. 2521) ว่าด้วยการลงนิคหกรรมพร้อมด้วยเชิงอรรถกฎหมายคณะสงฆ์ คำพิพากษาฎีกาเกี่ยวกับกฎหมายคณะสงฆ์. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์การศาสนา.

ทวีเกียรติ มีนะกนิษฐ์. (2549). หลักกฎหมายอาญาทั่วไป (พิมพ์ครั้งที่ 8). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์วิญญูชน.

ปลื้ม โชติษฐยางกูร. (2522). คำบรรยายกฎหมายพระสงฆ์. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ธรรมสภา.

ปัญญา ใช้บางยาง และคณะ. (2548). พระวินัย 227 พุทธบัญญัติจากพระไตรปิฎก (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.

พระธรรมปิฎก (ป.อ. ประยุทธ์โต ปยุตโต). (2538). วินัยเรื่องใหญ่กว่าที่คิด. กรุงเทพฯ: สหธรรมิก.

พระธรรมปิฎก (ป.อ. ประยุทธ์โต ปยุตโต). (2549). นิติศาสตร์แนวพุทธ. กรุงเทพมหานคร: สหธรรมิก.

พระราชบัญญัติคณะสงฆ์ พ.ศ. 2505. (2505). ราชกิจจานุเบกษา. เล่ม 79, ตอน 115 ก, ฉบับพิเศษ. หน้า 29–44.

พระราชรัตนกวี (ไสว สุจิตฺโต ). (2523). คำอธิบายกฎมหาเถรสมาคม ฉบับที่11 (พ.ศ.2521) ว่าด้วยการลงนิคหกรรม ภาควิชาการและภาคปฏิบัติ พร้อมด้วยพระราชบัญญัติคณะสงฆ์ พ.ศ. 2505 และกฎมหาเถรสมาคม ฉบับที่ 11. กรุงเทพมหานคร: ธีรพงษ์การพิมพ์.

ราชบัณฑิตยสถาน. (2538). พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2525. กรุงเทพฯ: อักษรเจริญทัศน์

ราชบัณฑิตยสถาน. (2542). พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2542. กรุงเทพฯ: นานมีบุ๊คส์พับลิเคชั่นส์.

วิสาร พันธุนะ. (2538). เอกสารการสอนชุดวิชากฎหมายอาญา 2 (พิมพ์ครั้งที่ 1). นนทบุรี: มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.

สุชีพ ปุญญานุภาพ. (2539). พระไตรปิฎกฉบับประชาชน (ครั้งที่ 16). กรุงเทพฯ: มหามกุฎราชวิทยาลัยในพระบรมราชูปภัมภ์.

แสวง อุดมศรี. (2543). พระวินัยปิฎก 1. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

อดุลย์ นุแปงถา. (2552). การดำเนินการทางวินัยกับพระสงฆ์ที่กระทำผิดวินัย: ศึกษาตามพระราชบัญญัติคณะสงฆ์ พ.ศ. 2505. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง.

อธิราช มณีภาค. (2546). การศึกษาเปรียบเทียบกระบวนการยุติธรรมในพระวินัยปิฎกกับกระบวนการยุติธรรมของกฎหมายไทย (วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

Published

2022-12-27

Issue

Section

บทความวิจัย

Most read articles by the same author(s)