การบริหารงานบุคคลของกลุ่มโรงเรียนสหวิทยาเขตท่ามะกา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากาญจนบุรี | Personnel Administration of Thamaka School Cluster Consortium under the Kanchanaburi Secondary Educational Service Area Office

Authors

  • นิติยา จันทะสี a:1:{s:5:"en_US";s:115:"มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกำปพงแสน";}
  • สุมิตร สุวรรณ คณะศึกษาศาสตร์และพัฒนศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกำแพงแสน

Keywords:

แนวทางการบริหารงานบุคคล, กลุ่มโรงเรียนสหวิทยาเขตท่ามะกา, Guidelines of Personnel Administration, Thamaka School Cluster Consortium

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) สภาพปัจจุบันและปัญหาการบริหารงานบุคคลของกลุ่มโรงเรียนสหวิทยาเขตท่ามะกา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากาญจนบุรี และ 2) แนวทางการบริหารงานบุคคลของกลุ่มโรงเรียนสหวิทยาเขตท่ามะกา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ครูผู้สอน ในกลุ่มโรงเรียนสหวิทยาเขตท่ามะกา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากาญจนบุรี จำนวน 203 คน ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบแบ่งชั้นตามสัดส่วนขนาดโรงเรียน และผู้ให้ข้อมูลในการสัมภาษณ์ จำนวน 5 คน โดยวิธีการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาความถี่  ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา

ผลการวิจัย พบว่า

1) สภาพปัจจุบันในการบริหารงานบุคคล โดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด และปัญหาการบริหารงานบุคคลที่สำคัญ ได้แก่ การอบรมขาดการนำไปขยายผลให้เกิดประโยชน์ต่อวิชาชีพ ครูมีปริมาณงานในด้านอื่น ๆ มากเกินไป ผู้ได้รับการประเมินไม่ทราบผลการประเมิน มีการบรรจุข้าราชการครูนอกพื้นที่

2) แนวทางการบริหารงานบุคคล ได้แก่ สถานศึกษาควรมีการวางแผนอัตรากำลังล่วงหน้าให้ตรงกับสาขาวิชาเอกที่ขาดแคลน ระดมทรัพยากรจากชุมชนและหน่วยงานอื่น ๆ สร้างเครือข่ายการพัฒนาสถานศึกษา จัดอบรมและพัฒนาครูในการประเมินวิทยฐานะ ขยายผลการอบรมต่อเพื่อนร่วมวิชาชีพ แต่งตั้งคณะกรรมการประเมินผลการปฏิบัติงานตามหลักเกณฑ์และวิธีการกำหนด สะท้อนความคิดในการปฏิบัติหน้าที่ พัฒนาความรู้ ความสามารถของครูผู้สอน เพื่อยกระดับการศึกษา ให้มีประสิทธิภาพ มีการศึกษาดูงานและสนับสนุนให้ศึกษาต่อในระดับที่สูงขึ้น

 

The research aimed to achieve the following objectives: 1) To investigate the current situation and personnel management issues in the Thamaka school cluster consortium under the Kanchanaburi secondary educational service area office, and 2) To examine the guidelines of personnel management strategies for the Thamaka school cluster consortium. The sample of study were 203 teachers which was selected through random sampling based on school size classification (Stratified random sampling) and 5 participants which was chosen through purposive sampling. The research instruments were an opinionnaire and an in-depth interview. The statistical data analysis were frequency, percentages, means, standard deviations, and content analysis.

The research findings are as follows.

1) The current personnel management situation is at the highest level. When considered for specific aspects, the rank from the highest issue was training opportunities for professional development and the excessive workload diversification among teachers, the evaluated person is unaware of the evaluation results, and there has been an off-site teacher appointment.

2) Personnel management guidelines in education were planning staffing needs, focusing on subject-specific shortages. They should also mobilize resources from communities and other organizations to create a network for educational development. Furthermore, schools must conduct training and development programs to assess teacher qualifications, expand training outcomes for peer professionals, appoint for evaluation committees based on defined criteria and procedures, reflect operational duties in practice, enhance the knowledge and skills of teachers to improve educational effectiveness, arrange educational field trips, and support teachers in pursuing higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bunruang, N. (2022). Guidelines for the Development of Personnel Management in Pa Sang Subdistrict Municipality, Mae Chan District, Chiang Rai [Independent Study in Public Policy, Phayao University]. [Translate]

Bunsin, S. (2017). Human Resource Management. Chiang Mai: Research Center, Chiang Mai University. [Translate]

Chidchan, N. (2021). Personnel Management and Motivation in the Work Performance of Teachers in Secondary Schools Affiliated with the Area Education Office, Chonburi District 8 [Master's thesis in Educational Administration, Silpakorn University]. [Translate]

Chimphlisawan, A. (2021). The Condition of Requesting to Have or to Promote Academic Standing Towards the Performance of Teacher Civil Servants Secondary Education Service Area Office District 42. OBEC Basic Education Research Journal, 1(1), 183-194. [Translate]

Duandern, A. (2021). Guideline for Personnel Administration of Schools in Sukhothai Province Under the Secondary Educational Service Area Office 38 [Master's thesis in Educational Administration, Nakhon Sawan Rajabhat University]. [Translate]

Haenyanarongchaiyakit, S. (2018). Studying Problems and Development Strategies for Personnel Management in Schools Under the Area Education Office, Primary Education Chumphon District 1 [Master's thesis in Educational Administration, Rajabhat Suratthani University]. [Translate]

Khonseangiam, S. (2020). Personnel Management of School Administrators Under Nakhon Nayok Primary Education Service Area Office [Master's thesis in Educational Administration, Rajamangala University of Technology Thanyaburi]. [Translate]

Meethong, T. (2021). A Study of Personnel Management in Schools Under Nakhon Sawan District 3. Independent Primary Education Service Area Office [Independent Study in Educational Administration, Nakhon Sawan Rajabhat University]. [Translate]

Pitto, J. (2022). Conditions and Guidelines for Development of Personnel Management of the School Under the Local Government Organization Phichit Province [Independent Study in Educational Administration, Naresuan University]. [Translate]

Pliandee, C. (2021). The Personnel Administration of Schools Under the Phitsanulok Primary Education Service Area Office 1 [Master's thesis, Pibulsongkram Rajabhat University. [Translate]

Sangkut, W. (2021). A Study of Personnel Administration of Schools in Education Coordination Center of Suppaya District Under the Office of Chai Nat Primary Education Service Area [Independent Study in Educational Administration, Nakhon Sawan Rajabhat University]. [Translate]

Silpcharoen, T. (2020). Research and Statistical Data Analysis Using SPSS and AMOS. (18th Ed.) Bangkok: Business R and D. [Translate]

Srisa-ad, B. (2017). Preliminary Research. (10th Ed.). Bangkok: Suwiriyasarn. [Translate]

Suwan, S., & Chumsai Na Ayutthaya, S., & Wannaketsiri, T., & Kruein, N., & Nukultham, K. (2015). Building Collaborative Networks for Enhancing the Educational Quality of Small-Sized Schools in Nakhon Pathom Province. Research Funding Office. [Translate]

Suwan, S. (2022). Strategy of Human Resource and Organizational Development (2nd Ed.). Nakhon Pathom: Petchakasem Printing. [Translate]

Tanwimonrat, S. (2020) Human resource management in education. Nakhon Pathom: Silpakorn University Press. [Translate]

Teerathanathorn, N. (2022). Human Resource Management. Bangkok: OS Printing House. [Translate]

Theerawannittharatkoon, S. (2011). Educational Personnel Management (2nd Ed.). Chonburi: Get Good Creation. [Translate]

Wutthiwichayanon, C. (2017). The Personnel Administration of Schools Under the Chonburi Primary Education Service Area Office 1 [Master's thesis, Ramkhamhaeng University]. [Translate]

Downloads

Published

2024-10-16

Issue

Section

บทความวิจัย

Most read articles by the same author(s)