ความต้องการจำเป็นของการพัฒนาการบริหารวิชาการโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 กลุ่ม 2 ตามแนวคิดความฉลาดรู้ปัญญาประดิษฐ์ | An Analysis of the Priority Needs in the Academic Management Development of Secondary Schools under the Secondary Educational Service Area Office Bangkok 1 Zone 2 Based on the Concept of Artificial Intelligent Literacy

Authors

  • รัตนาภรณ์ สอนศรี คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
  • สุกัญญา แช่มช้อย คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

Keywords:

การบริหารวิชาการ, ความฉลาดรู้ปัญญาประดิษฐ์, ความต้องการจำเป็น , Academic Management, Artificial Intelligence Literacy, Priority Needs

Abstract

บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของการบริหารวิชาการโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 กลุ่ม 2 ตามแนวคิดความฉลาดรู้ปัญญาประดิษฐ์ และ 2) ศึกษาความต้องการจำเป็นของการพัฒนาการบริหารวิชาการโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 กลุ่ม 2 ตามแนวคิดความฉลาดรู้ปัญญาประดิษฐ์ ใช้วิธีการวิจัยเชิงบรรยาย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม สถิติในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ความต้องการจำเป็น (PNIModified) โดยมีกลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้บริหารสถานศึกษาและครู โรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 กลุ่ม 2 รวมจำนวน 280 คน ผลการวิจัยพบว่า 1) สภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของการบริหารวิชาการโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 กลุ่ม 2 ตามแนวคิดความฉลาดรู้ปัญญาประดิษฐ์ จำแนกตามขอบข่าย
การบริหารวิชาการอยู่ในระดับปานกลางและมากที่สุด ตามลำดับ ในส่วนสภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของการบริหารวิชาการโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 กลุ่ม 2 ตามแนวคิดความฉลาดรู้ปัญญาประดิษฐ์ จำแนกตามองค์ประกอบความฉลาดรู้ปัญญาประดิษฐ์อยู่ในระดับปานกลางและมากที่สุด ตามลำดับ 2) ความต้องการจำเป็นสูงสุดในการพัฒนาการบริหารวิชาการโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 กลุ่ม 2 ตามแนวคิดความฉลาดรู้ปัญญาประดิษฐ์ คือ การวัดและประเมินผล

 

The objectives of this research article were 1) to study the current and desired situation of academic management development of secondary schools under the secondary educational service area office Bangkok 1 zone 2 based on the concept of artificial intelligence literacy 2) to study the priority needs of academic management development of secondary schools under the secondary educational service area office Bangkok 1 zone 2 based on the concept of artificial intelligence literacy. A descriptive research method is used in this research. The instrument was a rating-scale questionnaire. The data were analyzed by mean, standard deviation, and Modified Priority Needs Index (PNIModified). The survey was completed by 280 people, who were all school administrators and secondary schools under the secondary educational service area office Bangkok 1 zone 2. The research results found that: 1) The current and desired situation of academic management development of secondary schools under the secondary educational service area office Bangkok 1 zone 2 based on the concept of artificial intelligence literacy classified by academic management aspects were at a moderate and highest level, respectively. In terms of the current and desired situation of academic management development of secondary schools under the secondary educational service area office Bangkok 1 zone 2 based on the concept of artificial intelligence literacy classified by artificial intelligence literacy framework were at a moderate and highest level.  2) The highest priority needs for developing academic management of secondary schools under the secondary educational service area office Bangkok 1 zone 2 based on the concept of artificial intelligence literacy, are measurement and evaluation and the academic administration framework with the lowest needs is curriculum development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AI Thailand. (2022). National Artificial Intelligence Action Plan for Thailand's Development (2022-2027). Ministry of Digital Economy and Society

Chaemchoy, S. (2022). Academic Administration Responsive to Global Changes in an Era of Disruption. Chulalongkorn University Press.

Hillier, M. (2023). A Proposed AI Literacy Framework. TECHE. https://teche.mq.edu.au/2023/03/a-proposed-ai-literacy-framework/. [Translated]

Kaewurai, W. (2021). Curriculum Development: From Theory to Practice. Naresuan University Press.

Kanok-Nukulchai, W. (2023). The Age of AI Has Arrived: Is Thailand Ready? Chulalongkorn University Prepares for Change and Pioneers the Use of Generative AI in Teaching and Learning. https://www.chula.ac.th/highlight/129132/

Kong Siu-Cheung, Cheung William Man-Yin, & Zhang Guo. (2023). Evaluating an artificial intelligence literacy programme for developing university students’ conceptual understanding, literacy, empowerment and ethical awareness. Educational Technology & Society, 26(1), 16-30. https://www.jstor.org/stable/48707964. [Translated]

Ng Davy Tsz Kit, Leung Jac Ka Lok, Su Maggie Jiahong, Yim Iris Heung Yue, Qiao Maggie Shen, & Chu Samuel Kai Wah. (2023). AI literacy in K-16 classrooms. Springer. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-18880-0. [Translated]

Office of the Education Council. (2020). Artificial Intelligence for Enhancing Learning. https://www.thailibrary.in.th/wp-content/uploads/2023/11/ai-edu.pdf

Oxford Insights. (2023). Government AI Readiness Index 2022. Hikama. https://static1.squarespace.com/static/58b2e92c1e5b6c828058484e/t/639b495cc6b59c620c3ecde5/1671121299433/Government_AI_Readiness_2022_FV.pdf. [Translated]

Phuphasert, K. (2011). Educational Administration in Educational Institutions. Tips Publication Co., Ltd.

Policy and Planning Division of The Secondary Educational Service Area Office Bangkok 1. (2023). Basic Education Development Plan, BMAEO1 (2023 – 2027). The Secondary Educational Service Area Office Bangkok 1

Poonphon, R. (2023). Driving KBTG Towards an AI-First Company with The State of M.A.D. as a Strong Foundation. https://www.blognone.com/node/135881

Southworth Jane, Migliaccio Kati, Glover Joe, Reed David, McCarty Christopher, Brendemuhl Joel, & Thomas Aaron. (2023). Developing a model for AI Across the curriculum: Transforming the higher education landscape via innovation in AI literacy. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4, 100-127. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666920X23000061. [Translated]

Tarasrisut, P. (2007). Academic Management and Administration. Ramkhamhaeng University.

Downloads

Published

2024-10-16

Issue

Section

บทความวิจัย