ความคาดหวังของผู้ปกครองที่มีต่อการบริหารจัดการโรงเรียนวิเศษชัยชาญวิทยาคม สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสิงห์บุรี อ่างทอง | Parents' Expectations Towards the Management of Wiset Chai Chan Wittayakhom School, Secondary Educational Service Area Office Sing Buri - Ang Thong
Keywords:
ความคาดหวังของผู้ปกครอง, แนวทางการบริหารจัดการโรงเรียน, Expectations of parents, School management guidelinesAbstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ความคาดหวังของผู้ปกครองที่มีต่อการบริหารจัดการของโรงเรียนวิเศษชัยชาญวิทยาคม และ 2) แนวทางการบริหารจัดการโรงเรียนเพื่อตอบสนองความคาดหวังของผู้ปกครองที่มีต่อการบริหารจัดการโรงเรียนวิเศษชัยชาญวิทยาคม ประชากรที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ผู้ปกครองของนักเรียนจำนวน 147 คน และผู้ให้ข้อมูลในการสัมภาษณ์ ได้แก่ ผู้อำนวยการโรงเรียน และรองผู้อำนวยการโรงเรียน จำนวน 5 คน โดยวิธีการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ ผลการวิจัย พบว่า 1) ความคาดหวังของผู้ปกครองที่มีต่อการบริหารจัดการของโรงเรียนวิเศษชัยชาญวิทยาคม สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสิงห์บุรี อ่างทอง โดยภาพรวมและรายด้านมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก โดยเรียงลำดับจากมากไปหาน้อย ได้แก่ ด้านทุนการศึกษา ด้านอาคารสถานที่และสิ่งแวดล้อม ส่วนด้านวิชาการ ด้านบุคลากรภายในโรงเรียน และด้านกิจการนักเรียน มีค่าเฉลี่ยเท่ากัน 2) แนวทางการบริหารจัดการโรงเรียนเพื่อตอบสนองความคาดหวังของผู้ปกครอง คือ โรงเรียนร่วมกับคณะกรรมการสถานศึกษา ชุมชน ศิษย์เก่า และผู้ปกครอง ร่วมกันวางแผนการระดมทรัพยากรและมีการวางแผนงบประมาณที่ใช้ด้านทุนการศึกษาและดูแลปรับปรุงอาคารสถานที่ มีการกำหนดแนวปฏิบัติงานวิชาการให้ชัดเจน มีการติดตามผลการเรียนแบบออนไลน์ที่ผู้ปกครองสามารถติดตามผลการเรียนได้อย่างสม่ำเสมอ ผู้บริหาร ครู และบุคลากรควรมีบุคลิกภาพและเป็นแบบอย่างที่ดีกับนักเรียน ตระหนักถึงการปฏิบัติตนตามจรรยาบรรณวิชาชีพครูและการปฏิบัติตนของข้าราชการที่ดี มีการประชุมครู และบุคลากรร่วมกัน เพื่อกำหนดคู่มือการดำเนินงานความปลอดภัยสถานศึกษาและคู่มือการปฏิบัติตนของนักเรียน ส่งเสริมการอบรมให้ความรู้กับครูและนักเรียนเกี่ยวกับการลดความรุนแรงและเสริมสร้างความปลอดภัยในสถานศึกษา
The research aimed to study 1) parents' expectations towards the management of Wiset Chai Chan Wittayakhom School and 2) school management approaches to meet parents' expectations towards the management of Wiset Chai Chan Wittayakhom School. The research population consisted of 147 parents of students, and the interviewees included 5 school directors and deputy directors, selected by purposive sampling. The research instruments were questionnaires and interviews. The research aimed to study 1) parents' expectations towards the management of Wiset Chai Chan Wittayakhom School and 2) school management approaches to meet parents' expectations towards the management of Wiset Chai Chan Wittayakhom School. The research population consisted of 147 parents of students, and the interviewees included five school directors and deputy directors, selected by purposive sampling. The research instruments were questionnaires and interviews. The research findings were as follows 1) Parents' expectations towards the management of Wiset Chai Chan Wittayakhom School, Sing Buri Ang Thong secondary educational service area office, were at a high level overall and in individual aspects. These aspects were ranked from highest to lowest scholarships, buildings, and environment, while academic affairs, school personnel, and student affairs had equal average scores. 2) The school management approaches to meet parents' expectations are The school, the school board, the community, alums, and parents should jointly plan resource mobilization and budget planning for maintaining and improving school facilities. There should be clear guidelines for academic work and online tracking of student progress that parents can access regularly, and administrators, teachers, and staff should have good personalities and be role models for students. They should be aware of adhering to the teacher's professional ethics and good civil servant conduct. There should be meetings with teachers and staff to establish safety guidelines for the school and student conduct manuals. The school should promote training for teachers and students on reducing violence and enhancing safety in educational institutions.
Downloads
References
Atidtung, K. (2022). Guidelines for managing student affairs in schools under the Office of Secondary Education Service Area Nakhon Sawan [Master’s thesis ,Nakhon Sawan Rajabhat University].
Chaiprom, N. (2022). Academic management of Wat Benchamabophit School [Master’s thesis, Silpakorn University].
Dearing, E., Kreider, H., Simpkins, S., & Weiss, H. B. (2006). Family involvement in school and low-income children's literacy: Longitudinal associations between and within families. Journal of Educational Psychology, 98(4), 653-664.
Đurišić, M., & Bunijevac, M. (2017). Parental Involvement as a Important Factor for Successful Education. Center for Educational Policy Studies Journal, 7(3), 137-153.
Gestwicki, C. (2016). Home, School, and Community Relations. Cengage Learning.
Kongsuk, J. (2020). Expectations of parents towards the primary education management at Ban Thep Phayak School, under the Office of Primary Education Service Area Buriram 3 [Master's thesis, North Bangkok University].
Layothee, P. (2016). Parents' expectations regarding the educational management at Pattaya City School 6 (Wat Tham Samakkhi) under the Pattaya City Education Department, Chonburi Province [Master's thesis, Burapha University].
Meela, U. (2015). Expectations of parents towards the school management of primary education in Khemarat district, Ubon Ratchathani province [Master's thesis, Ubon Ratchathani Rajabhat University].
Pimpisut, N. (2016). Expectations and satisfaction of parents towards the quality of service provided by Square Plus tutoring center, Kanchanaburi province [Master’s thesis, Silpakorn University].
Pitathara, P. (2016). Expectations of parents towards the management of bilingual education program at Chonrasadorn Amrung School, under the Office of Secondary Education Service Area 18 [Master's thesis, Burapha University].
Pornprasit, S. (2016). Parents' opinions on factors influencing their decision to enroll their children at Thaveethapisek School, Bangkhunthian [Master’s thesis, Ramkhamhaeng University].
Prathumchai , N. (2021). Guidelines for developing resource mobilization for educational management in schools under the Maha Sarakham Primary Education Service Area Office 3 In. [Master’s thesis, Mahasarakham Rajabhat University].
Saram, W. (2019). Human resource management of school administrators in the Pathum Thani Primary Education Service Area [Master’s thesis, Rajamangala University of Technology Thanyaburi].
Saributr, J. (2017). Parents' expectations of educational management at Wat Laem Kae School, Chonburi Primary Education Service Area Office 2 [Master’s thesis, Burapha University].
Sowan, W. (2012). Parents' expectations regarding the educational management at private primary schools in Network Group 10, Private School Group, Bangkok Primary Educational Service Area Office [Master’sthesis,Chandrakasem Rajabhat University].
Suphamoon , W. (2018). Management of buildings, facilities, and environment at Ban Wiang Haeng School, Chiang Mai Province. Academic Journal of MBU Lanna, 1(4), 30-38.
Suwan, S., Wannaketsiri ,T. , Kruea-In, N., Fakcharoenphol, W., Nukultham ,K., Soikhiri, T., & Chaonafang, S. (2017). Mobilization of the multi-lateral cooperation to improve educational quality of small-size schools in Nakhon Pathom province. Thailand Research Fund, Bangkok (Thailand).
Topor, D. R., Keane, S. P., Shelton, T. L., & Calkins, S. D. (2010). Parent involvement and student academic performance: A multiple mediational analysis. Journal of Prevention & Intervention in the Community, 38(3), 183-197.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 วารสารศาสตร์การศึกษาและการพัฒนามนุษย์
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.