SKP: แพลตฟอร์มการสอนคณิตศาสตร์สำหรับครูประถมศึกษา | SKP: Mathematics Teaching Platform for Primary School Teacher

Main Article Content

แสงเดือน เจริญฉิม
พินดา วราสุนันท์
กนิษฐา เชาว์วัฒนกูล

Abstract

                   การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาแพลตฟอร์มการสอนคณิตศาสตร์สำหรับครูประถมศึกษา 2) เปรียบเทียบความรู้ด้านการใช้เทคโนโลยีการจัดการเรียนรู้ของครูก่อนและหลังการอบรมการใช้แพลตฟอร์มการสอนคณิตศาสตร์ 3) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนก่อนและหลังการเรียนด้วยการเรียนโดยใช้แพลตฟอร์มการสอนคณิตศาสตร์ และ 4) ศึกษาความพึงพอใจของครูและนักเรียนที่มีต่อการเรียนรู้โดยการใช้แพลตฟอร์มการสอนคณิตศาสตร์ รูปแบบการวิจัยเป็นแบบเชิงทดลองเบื้องต้น (Pre Experimental Design) กลุ่มตัวอย่างคือ ครูผู้สอนในรายวิชาคณิตศาสตร์ โรงเรียนระดับประถมศึกษา ในจังหวัดนครปฐม ระดับชั้นละ 3 คน รวมทั้งสิ้น 18 คน โดยการเลือกแบบเจาะจง และนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 1-6 จำนวนทั้งสิ้น 484 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชา คณิตศาสตร์ 2) แบบทดสอบวัดความรู้ด้านการใช้เทคโนโลยีสำหรับครู 3) แบบประเมินความพึงพอใจต่อแพลตฟอร์มการสอนคณิตศาสตร์ และ 4) แพลตฟอร์มการสอนคณิตศาสตร์สำหรับครูประถมศึกษา สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย ความถี่ ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ t-test แบบไม่เป็นอิสระ ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1) ผลการพัฒนาแพลตฟอร์มการสอนคณิตศาสตร์สำหรับครูประถมศึกษาจำนวน 6 ระดับชั้นผ่านการตรวจสอบความเหมาะสมของแพลตฟอร์มจากผู้เชี่ยวชาญ สรุปได้ว่า ผลการประเมินค่าเฉลี่ยความเหมาะสมในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุดทุกรายการและทุกระดับชั้น 2) ความรู้ด้านการใช้เทคโนโลยีสำหรับครูหลังการอบรมสูงกว่าก่อนการอบรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 3) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ทุกระดับชั้นและ 4) ผลการศึกษาความพึงพอใจของครูที่มีต่อการเรียนรู้โดยการใช้แพลตฟอร์มการสอคณิตศาสตร์ในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด นักเรียนระดับชั้น ป.1-ป.3 ในภาพรวมนักเรียนส่วนใหญ่ชอบกิจกรรมแพลตฟอร์มดังกล่าว และนักเรียนระดับชั้น ป.4-ป.6 ในภาพรวมผลการประเมินความพึงพอใจส่วนใหญ่อยู่ในระดับมากทุกรายการและทุกระดับชั้น


 


                    This study aimed to 1) develop a mathematics teaching platform for primary school teachers, 2) compare the knowledge of using learning management technology of teachers before and after the training of using the mathematics teaching platform, 3) compare the learning achievement of students before and after learning through using the mathematics teaching platform, and 4) study the satisfaction of the teachers and the students with the learning by using the mathematics teaching platform. It was conducted after a Pre Experimental Design. The study sample consisted of 18 mathematics primary school teachers (3 teachers purposively selected from each grade from grade 1 to grade 6) and 484 primary school students in Nakhon Pathom Province. The study instruments were composed of 1) a test of learning mathematics achievement, 2) a test of the knowledge of using learning management technology of teachers, 3) an assessment form of the satisfaction with the mathematics teaching platform, and 4) the mathematics teaching platform for primary school. The data were statistically analyzed in terms of Mean, frequency, percentage, standard deviation, and t-test dependent. The results of the research can be summarized as follows: 1) The development of the mathematics teaching platform for 6-grade primary school teachers was passed through the experts review of the platform suitability and was concluded that the overall average suitability assessment was at the highest level across all items and at all levels, 2) The knowledge of using learning management technology of teachers after the training was significantly (p<.01) higher than that before, 3 The learning achievement of students of all 6 grades after using the mathematics teaching platform was significantly (p<.01) higher than that before, and 4) The overall results of the study on teachers' satisfaction with the learning by using the mathematics teaching platform were at the highest level. Most of grade 1 - grade 3 students, overall, liked the platform activities and the overall satisfaction assessment results of grade 4-6 students were mostly at a high level in all items and all levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
บทความวิจัย

Most read articles by the same author(s)