การศึกษาความต้องการจำเป็นของการพัฒนารูปแบบการประเมินผลลัพธ์การเรียนรู้ของสาขาการบริหารการศึกษา ภาควิชาครุศึกษา มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ | The Study of Essential Need for Academic Management of Learning Outcomes Assessment in Educational administration, Department of Teacher Education,Kasetsart University Kamphaeng Saen Campus วิทยาเขตกำแพงแสน

The Study of Essential Need for Academic Management of Learning Outcomes Assessment in Educational administration, Department of Teacher Education,Kasetsart University Kamphaeng Saen Campus

Authors

  • ศิริพร เครือทอง a:1:{s:5:"en_US";s:197:"คณะศึกษาศาสตร์และพัฒนศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกำแพงแสน";}
  • อรอุษา ปุณยบุรณะ คณะศึกษาศาสตร์และพัฒนศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
  • พัชราภา ตันติชูเวช คณะศึกษาศาสตร์และพัฒนศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
  • ทัศตริน วรรณเกตุศิริ คณะศึกษาศาสตร์และพัฒนศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
  • ฐิติกมลสิริ ลาโพธิ์ คณะศึกษาศาสตร์และพัฒนศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
  • สุมิตร สุวรรณ คณะศึกษาศาสตร์และพัฒนศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์

Keywords:

การศึกษาความต้องการจำเป็น, รูปแบบการประเมินผลลัพธ์การเรียนรู้, การบริหารการศึกษา, The Study of Essential Need, Academic Management of Learning Outcomes Assessment, Educational administration

Abstract

การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษาความต้องการจำเป็นในการพัฒนารูปแบบการประเมินผลลัพธ์การเรียนรู้ ของสาขาการบริหารการศึกษา ภาควิชาครุศึกษามหาวิทยาลัย เกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกำแพงแสน กลุ่มตัวอย่างประชากร คือ ผู้บริหาร อาจารย์ นิสิตและผู้ใช้บัณฑิต สาขาการบริหารการศึกษา สาขาการบริหารการศึกษา ภาควิชาครุศึกษา มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกำแพงแสน ปีการศึกษา 2566 จำนวน 107 คน โดยการเลือกอย่างเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบสอบถามเพื่อสำรวจเกี่ยวกับสภาพปัญหาและความต้องการจำเป็นในการได้รับรูปแบบการประเมินผลลัพธ์การเรียนรู้ ของสาขาการบริหารการศึกษา ภาควิชาครุศึกษา มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกำแพงแสน ซึ่งเป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ (Check list) โดยแบบสอบถามในการวิจัยประกอบด้วย ข้อมูลทั่วไปของผู้ให้ข้อมูล ความความคิดเห็นเกี่ยวกับสภาพปัจจุบัน และความต้องการของการรูปแบบการประเมินผลลัพธ์การเรียนรู้ ของสาขาการบริหารการศึกษา ภาควิชาครุศึกษา มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกำแพงแสน ผลการวิจัยพบว่า ค่าดัชนีความต้องการจำเป็น (PNImodifiedเฉลี่ย) ค่าดัชนีความต้องการจำเป็น (PNImodifiedเฉลี่ย) สูงมากที่สุด ได้แก่ 1) การส่งเสริมให้นิสิตมี ความรู้ ทักษะความสามารถในการประยุกต์ใช้ประเมินผลลัพธ์การเรียนรู้ 2) สาขาการบริหารการศึกษาสร้างเครือข่ายความร่วมมือในประเมินผลลัพธ์การเรียนรู้    3) มีการส่งเสริมให้ประเมินผลลัพธ์การเรียนรู้ ที่สอนเน้นให้ผู้เรียนมีประเมินผลลัพธ์การเรียนรู้ด้วยตนเอง 4) การส่งเสริมประเมินผลลัพธ์การเรียนรู้ในการใช้หลักสูตรสาขาการบริหารการศึกษา 5) มีการส่งเสริมประเมินผลลัพธ์การเรียนรู้ในการใช้หลักสูตรสาขาการบริหารการศึกษา   

The purpose of this research is to the study of essential need for academic management of learning outcomes assessment in  Educational administration, department of Teacher Education, Kasetsart university Kamphaeng Saen campus. The sample population is 107 people by purposive selection of administrators, professors, students in Educational Administration field in department of Teacher Education, Kasetsart University Kamphaeng Saen campus, academic year 2023. The questionnaire which is used to explore problems and needs in order to obtain a learning outcome assessment model of the field of educational administration in  department of Teacher education, Kasetsart University Kamphaeng Saen Campus. This is a 5-level rating scale questionnaire (Check list). The research questionnaire consists of general information of the information provider, opinions about the current condition and the needs of the learning outcome assessment of educational administration department of Teacher education, Kasetsart University Kamphaeng Saen Campus. The research results found that need index value (PNImodified average) that th necessary demand index value (PNImodified average) is the highest, including of 1) promoting students to have knowledge, skills, and ability to apply and evaluate learning outcomes; 2) the field of educational administration creates a network of cooperation in evaluating learning outcomes; 3) promoting evaluate learning outcomes the teaching focuses on allowing students to evaluate learning outcomes by themselves. 4) Promoting the evaluation of learning outcomes in using the educational administration curriculum and 5) Promoting the evaluation of learning outcomes in using the educational administration curriculum.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

n.d. 2566a. Outcome Based Education (OBE) with curriculum design . http: www.qa.vru.ac.th › km › best

n.d. 2566b. Developing effective learning outcomes and assessments for curriculum. http:www.ubu.ac.th › web › files_up [Translate]

Office of the National Economics and Social Development Council. (2562). Master Plan under the National Strategy (12) Issues: Learning Development (2018 – 2037). http://nscr.nesdb.go.th/wp-content/uploads/2019/04/12-การพัฒนาการเรียนรู้.pdf [Translate]

Kasetsart University. (2566). Guidelines for inspecting the curriculum according to the 2022 standards. Training documents on 1 June 2023. [Translate]

Ritjaroon, P. 2557. Project evaluation techniques (2nd Ed). Bangkok: House of Kermist Company. [Translate]

Royal Gazette. 2565a. National Economic and Social Development Plan No. 13 (2023 - 2027). https://mocplan.ops.moc.go.th/th/content/category/detail /id/94/iid /6024 [Translate]

Royal Gazette. 2565b. Announcement from the Higher Education Standards CommitteeSubject:

Details of learning outcomes according to the Higher Education Qualification Standards 2022. https://www.ops.go.th/th/ches-downloads/edu-standard/item/6940-2022-07-22-02-54-49 [Translate]

Wongwanit S. 2558. Needs assessment research. Bankkok: Chulalongkorn University Press. [Translate]

Goss, H. (2022). Student Learning Outcomes Assessment in Higher Education and in Academic Libraries: A Review of the Literature. The Journal of Academic Librarianship, 48(2). [Translate]

Downloads

Published

2024-04-28

Issue

Section

บทความวิจัย

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>